Select Page
Vides d’art II. Viatge a les obres a partir de la biografia de l’artista

Vides d’art II. Viatge a les obres a partir de la biografia de l’artista

Vides d’art II. Viatge a les obres a partir de la biografia de l’artista

Separar la vida de l’obra de la major part d’artistes és gairebé sempre impossible. Per això us proposem sis viatges al passat a través de les vides excepcionals de set artistes.

Ens acostarem al seu temps i les seves vivències per comprendre millor el significat de la seva obra, per conèixer els seus inicis, com es veia la seva obra i quin significat tenien en el seu temps.

Anirem de la vida de Van Gogh, l’artista que mai va viure el seu èxit en vida, a les obres i vides de Fortuny o David que visqueren els grans canvis d’inicis del segle XIX. La pintura per superar el sofriment de Frida, o les evolucions de dos carreres importants, la breu de Marià Fortuny o la llarga trajectòria de Picasso.

PROGRAMA
  1. GOYA. De la llum a les tenebres del s.XIX

  2. DAVID. La França dels mites, la revolució i l’Imperi.

  3. VAN GOGH.  Quan l’artista es un malalt.

  4. FORTUNY. La llum i l’Orient.

  5. FRIDA KAHLO. Pintant el dolor de colors.

  6. PICASSO. La pintura d’un segle.

Bibliografia General
  • ANDRIC, Ivo, Goya, Barcelona, Editorial Acantilado, 2019.

  • BROOKNER, Anita, Jacques-Louis David, Editorial Chatto & Windus, 1980.

  • SCHNEEDE, Uwe M., Vincent Van Gogh, Alianza Editorial. 2012.

  • VAN GOGH, Vincent, Cartas a Theo, Alianza Editorial. 2012.

  • HERRERA, Hayden, Frida: Una biografía de Frida Kahlo, Editorial Taurus, 2019.

  • CARBONELL PALLARÈS, Jordi Àngel, Fortuny el mite, Ajuntament de Reus, 2014.

  • RICHARDSON, John, Picasso, Alianza editorial. 1995

Idioma:

Català

Modalitat virtual

Servei tècnic virtual: 93 606 56 92

Hores lectives:

9 hores

Dia i hora:

Dimarts de 16:00 a 17:30 hores

Calendari:

Abril: 11,18, 25

Maig: 2, 9, 16

Ponent:

Dr. Julio Villar . Professor tutor UNED Sènior Barcelona

Inscripció:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada

 

Més informació al Centre:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona
93 396 80 59
activitats@barcelona.uned.es

Vides accelerades, poder i alienació: la proposta crítica de Harmut Rosa

Vides accelerades, poder i alienació: la proposta crítica de Harmut Rosa

Vides accelerades, poder i alienació: la proposta crítica de Harmut Rosa

L’estrès i l’ansietat esdevenen malalties cada vegada més comunes.

Més encara, en símptomes patològics del món actual: per tal de ser valorats o, senzillament, per no quedar marginats, hem de fer cada vegada més coses, i a un ritme cada vegada més ràpid, accelerant sense parar. Tant, que ens sentim aclaparats, ultrapassats. El progrés i les noves tecnologies ens havien de permetre disposar de més temps i ser més lliures; no obstant això, està succeint just el contrari. Pitjor encara: es converteixen en una eina de control. I d’alienació: ens priven del contacte amb la realitat que ens envolta, del tracte profund amb els altres i del retrobament amb nosaltres mateixos.

Però, per què s’ha estroncat la promesa del progrés? Quin paper juga l’acceleració social? I, finalment, què podem fer? Intentarem trobar les claus mitjançant les aportacions de Hartmut Rosa, un dels pensadors actuals més agut i original.

PROGRAMA
  1. Objectius del curs. L’acceleració social: què és, quines són les seves dimensions i com repercuteix en les nostres vides

  2. La paradoxa de l’acceleració social: per què disposem de menys temps tot i que la tecnologia permet fer més coses i més ràpid       
  3. Progrés, llibertat i autodeterminació personal: la promesa (¿fallida?) de la modernitat líquida     
  4. L’ acceleració com a eina de control i d’ alienació   
  5. La “ressonància” com a alternativa: la proposta de Hartmut Ros
  6. Ressonància i racionalitat comunicativa de Habermas: diferències i afinitats .Conclusions finals
Bibliografia General
  • BAUMAN, Zygmunt. Modernidad líquida. México: FCE, 1999.

  • BAUMAN, Zygmunt. Vida líquida. Barcelona: Paidós, 2021.

  • HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Trotta, 2010.

  • HABERMAS, Jürgen. Conciencia moral y acción comunicativa. Barcelona: Planeta-Agostini, 1994.

  • ROSA, Hartmut. Alienación y aceleración: Hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad tardía. Móstoles: Katz, 2016.

  • ROSA, Hartmut. Resonancia: una sociología de la relación con el mundo. Móstoles: Katz, 2019.

  • ROSA, Hartmut. Remedio a la aceleración: ensayos sobre la resonancia. Barcelona: Ediciones Ned, 2019.

  • ROSA, Hartmut. Lo indisponible. Barcelona: Herder, 2020.

Idioma:

Català

Modalitat virtual

Servei tècnic virtual: 93 606 56 92

Hores lectives:

9 hores

Dia i hora:

Dijous de 16:00 a 17:30 hores

Calendari:

Febrer: 23

Març: 2, 9, 16, 23, 30

Ponent:

Dr. Lluís Soler Alzina.Llicenciat en Sociologia i Ciències Polítiques. Màster en Ciutadania i Drets Humans.

Inscripció:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada

 

Més informació al Centre:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona
93 396 80 59
activitats@barcelona.uned.es

Mujeres artistas surrealistas

Mujeres artistas surrealistas

Mujeres artistas surrealistas

Des de la dècada de 1980 s’han implementat els estudis dedicats a les nombroses artistes que van participar en el moviment surrealista des de la seva fundació -a mitjan anys vint- fins a la seva dissolució -en els anys seixanta del segle XX-.

 

En aquest curs prendrem com a punt de partida l’anàlisi del rol atribuït originalment a la dona dins d’aquest “isme” de les avantguardes artístiques i la seva possible evolució. Després ens centrarem en analitzar les principals aportacions que diverses artistes van brindar al Surrealisme, aprofundint especialment en la producció plàstica i literària d’algunes de les seves representants més destacades: Leonora Carrington, Remedios Varo i Dorothea Tanning.

PROGRAMA
  1. Dona i Surrealisme: les tipologies de la femme enfant i la femme fatale.

  2. Dones artistes surrealistes: de muses a creadores.
  3. Descendir a l’infern: Leonora Carrington
  4. Germanes de la Lluna: Leonora Carrington i Remedios Varo
  5.  Creuar la porta: Dorothea Tanning.
  6. Altres artistes de l’entorn surrealista.
Bibliografia General
  • COMBALÍA, Victoria: Muses, mecenes i amants. Dones entorn del surrealisme, Barcelona, Editorial Elba, 2016.

  • GONZÁLEZ MADRID, María José: Surrealisme i sabers màgics en l’obra de Remedios Varo, Universitat de Barcelona, 2014 (tesi doctoral).

  • JIMÉNEZ DE LA FONT, Mercedes: “La jove Leonora Carrington i el moviment surrealista”, 1616: Anuari de la Societat Espanyola de Literatura General i Comparada, Núm. 6, 2016, págs. 149-170.

  • MAHON, Alyce, et al.: Dorothea Tanning. Darrere de la porta, invisible, una altra porta, Madrid, MNCARS, 2018.

  • SUBELYTÈ, G.; ZAMANI, D.: Surrealisme e màgia. La modernitá incantata, Nova York, The Solomon R. Guggenheim Foundation, 2022.

    Al llarg del curs es proporcionaran ulteriors referències bibliogràfiques específiques.

Idioma:

Castellà

Modalitat virtual

Servei tècnic virtual: 93 606 56 92

Hores lectives:

9 hores

Dia i hora:

Divendres de 16:00 a 17:30 hores

Calendari:

Febrer: 24

Març: 3, 10, 17, 24, 31

Ponent:

Michella Rosso Professora tutora de la UNED Sènior de Barcelona

Inscripció:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada

 

Més informació al Centre:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona
93 396 80 59
activitats@barcelona.uned.es

MirART en femení

MirART en femení

MirART en femení

L’objectiu d’aquest curs és veure com les dones han estat presents durant tota la història de l’art tot i que, sovint, no han aparegut en els manuals. Concretament, tractarem el tema des de l’edat mitjana fins a l’actualitat, a partir de dones artistes que han conreat disciplines diverses de les arts plàstiques. Òbviament, també hi ha hagut figures femenines en el món de l’arquitectura, però, com he dit, ens centrarem en la pintura, escultura, fotografia, disseny, l’art conceptual i el happening.

La dona ha estat font d’inspiració, musa o model, però, encara que se’n parlarà durant el curs, MirART no se centrarà en aquestes qüestions sinó en explicar l’obra d’algunes de les artistes més representatives de cada època de la història.

No pretenem aprofundir d’una manera exhaustiva en la biografia i les realitzacions de les artistes programades. Hem prioritzat mostrar un bon ventall de noms femenins, fer que l’alumne pugui conèixer el màxim nombre d’artistes femenines possibles en les hores que el curs MirART té assignades.

La selecció d’artistes ha estat ordenada en el programa de manera cronològica segons la data de naixement de cadascuna d’elles.

No es tracta de desenvolupar una història de l’art exhaustiva, sinó de fer un recorregut visual per la història de l’art a partir d’aquelles professionals femenines que sovint han estat menys conegudes que els seus companys masculins. Aquest recorregut permetrà adquirir uns quants coneixements bàsics de l’art occidental.

El context històric està sempre present en aquesta anàlisi. La selecció d’artistes ens permetrà recórrer l’art de diferents parts del món no centrant-nos només en l’europeu, coneixent així detalls estilístics, iconogràfics i històrics.

PROGRAMA

Tema 1: Presentació del curs. Recorregut pels principals corrents artístics del segle X al XXI. Perquè no ha hagut grans dones artistes? Models femenins.

Tema 2: L’edat mitjana. Ende (s. X), Herrada de Landsberg (1125-1195).

Tema 3: Visita al Monestir de Pedralbes.

Tema 4: Renaixement. Sofonisba Anguissola (1532-1625), Lavinia Fontana (1552-1614), Marietta Robusti, “Tintoretta” (1560?-1590).

Tema 5: Barroc-1. Artemisia Gentileschi (1593-1656), Clara Pieters (1594-1657), Judith Leyster (1609-1660).

Tema 6: Barroc-2. Josefa de Óbidos (1630-1684), Kiyohara Yukinobu (1643-1682), Luisa Roldán (1664-1750).

Tema 7: Segle XVIII. Angelica Kauffman (1741-1807), Ana María Teresa Mengs (1751-1792), Marie Louise Elisabeth Vigée Lebrun (1755-1842).

Tema 8. Segle XIX-1. María del Rosario Weiss Zorrilla (1814-1843), Berthe Morisot (1841-1895), Mary Cassatt (1844-1926), Laura Alma-Tadema (1852-1909).

Tema 9. Segle XIX-2. Camille Claudel (1864-1943), Suzanne Valadon (1865-1938), Paula Modersohn- Becker (1876-1907), Lluïsa Vidal i Puig (1876-1918).

Tema 10. Segle XX-1. María Blanchard (1881-1932), Olga Sacharoff. (1881- 1967), Sonia Delaunay (1885-1979), Georgia O’Keeffe (1887-1986), Tamara de Lempicka (1898-1980), Hannah Höch (1889-1978).

Tema 11: Segle XX-2. Maruja Mallo (1902-1995), Frida Kahlo (1907-1954), Remedios Varo (1908-1963), Gerda Taro (1910-1937).

Tema 12: Segle XX-3. Louise Bourgeois (1911-2010), Leonora Carrington (1917-2011), Helen Frankenthaler (1928-2011), Niki de Saint Phalle (1930-2002), Maria Moreno (1933-2020).

Tema 13. Últimes tendències-1. Yayoi Kusama (1929), Yoko Ono (1933), Marina Abramobic (1946), Anie Leibovitz (1949), Cindy Sherman (1954).

Tema 14. Últimes tendències-2. Cady Noland (1956), Lita Cabellut (1963), Cecily Brown (1969), Jenny Saville (1970).

Tema 15. Últimes tendències-3. Guerrilla Girls (1985). La galeria F&deO (Madrid). Conclusions.

Bibliografia

Diccionaris

BORRAS, G.M., y FATAS, G. Diccionario de términos de Arte y elementos de arqueología, heráldica y numismática. Madrid, Alianza, 1988.

Manuals d’història de l’art

GOMBRICH, E.H. Historia del Arte. Madrid, Alianza, 1979.

HAMILTON, G. H. Pintura y escultura en Europa, 1880-1940. Madrid, Cátedra, 2003.

HONOUR, H. FLEMING, J. Historia mundial del arte. Madrid, Akal, 2004.

MICHELI, M. de: Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid, Alianza, 1990.

RAMÍREZ, J.A. (decir). Historia del arte. Madrid, Alianza, 1996.

Les dones en l’art

BORNAY, Erika. Arte se escribe con M de mujer . Barcelona, Sd Ediciones, 2009.

BORNAY, Erika. La Femme fatale, Lilith y el demonio. Barcelona, SD Ediciones, 2020.

BORNAY, Erika. Las Hijas de Lilith. Madrid, Cátedra, 2020.

COMBALÍA, Victoria. Amazonas con pincel : vida y obra de las grandes artistas del siglo XVI al siglo XXI. Barcelona, Destino, 2006.

COMBALÍA, Victoria. Musas, mecenas y amantes: mujeres en torno al surrealismo. Barcelona, Elba, 2016.

MAYAYO, Patricia. Historias de mujeres, historias del arte. Madrid, Cátedra, 2003.

MELLÉN, Isabel. Tierra de dames. Las mujeres que construyeron el románico del País Vasco. Vitoria-Gasteiz, Sans Soleil Ediciones, 2021.

Las Mujeres y las artes: mecenas, artistas, emprendedoras, coleccionistas. Madrid, Abada Editoras, 2021.

Dónde están las mujeres?: espacios femeninos al arte catalán de los siglos XIX y XX. Barcelona, Diputación de Barcelona, 2006.

PROSE, Francine. Vidas de las musas : las fascinantes historias de las mujeres que inspiran la vida y la obra de los artistas. Barcelona, Planeta, 2006.

ROLDÁN SALGUEIRO, Manuel Jesús. Historia del arte con número de mujer. Sevilla, El Paseo, 2020.

Hores lectives

30 hores

Dia i hores:

Dijous de 11:30a 13:30 hores

Calendari:

Setembre: 14, 21 i 28
Octubre: 5, 19 i 26
Novembre: 2, 9, 16, 23 i 30
Desembre: 14 i 21
Gener: 11 i 18

Lloc:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona

Idioma:

Català

Ponent:

Anabel López: professora tutora del Grau en Història de l’Art de la UNED

Inscripció:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a oferta Sènior

Per a més informació al Centre:

UNED Barcelona
Avinguda Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
senior@barcelona.uned.es