Select Page
Descobreix el món de la fotografia amb el mòbil

Descobreix el món de la fotografia amb el mòbil

Descobreix el món de la fotografia amb el mòbil

La invenció de la fotografia va formar part de la revolució industrial del segle XIX posant el retrat a l’abast de la burgesia. L’arribada de la fotografia mòbil ha suposat la democratització del 8é art. Tothom pot documentar un lloc, un esdeveniment o expressar-se a través de les imatges que poden crear-se en un sol clic.

L’avenç tecnològic de la fotografia mòbil ha professionalitzat aquesta eina que s’ha fet habitual entre fotoperiodistes i videògrafs. Però, per fer un ús professional de les càmeres d’aquests dispositius és necessari conèixer el seu ús en la pràctica així com entendre els paràmetres fotogràfics i poder utilitzar les càmeres dels mòbils en mode pro o manual.

Aquest és l’objectiu del curs, entendre l’ús de les càmeres dels mòbils així com els paràmetres fotogràfics de forma pràctica en cada sessió i crear un projecte de fotografia participativa de tipus documental o artístic sobre la ciutat de Cornellà per mostrar-ho a la resta de la comunitat.

PROGRAMA

1. La fotografia, des de la seva invenció a la fotografia mòbil. Format, tipus d’arxius i sistemes operatius.
2. Fotografia mòbil mode automàtic: òptica, sensors i intel·ligència artificial. Funcionament bàsic del mòbil en mode automàtic.
3. Edició fotogràfica.
4. La llum, factor determinant de la fotografia. Temperatura de color.
5. Funcionament de la càmera del mòbil en mode manual. Velocitat d’obturació.
6. Funcionament de la càmera del mòbil en mode manual. ISO i compensació d’exposició.
7. Composició i estètica. Regles fotogràfiques.
8. El color i la seva psicologia.
9. Tipus i estils fotogràfics.
10. Visita exposició fotogràfica.
11. Elecció lloc o esdeveniment a fotografiar. Planificació i proves fotogràfiques.
12. Sortida fotogràfica per documentar un lloc o un esdeveniment en Cornellà.
13. Visionament, elecció i edició de les fotografies de l’exposició.
14. Disseny exposició.
15. Muntatge exposició.

Bibliografia General

Burkholder, Dan. Fotografía artística con el iPhone. Madrid : Tutor, DL 2012
Campany, David. Arte y fotografía. Londres, [etc.] : Phaidon, 2006
Darlow, Andrew. 50 técnicas para dominar la fotografía digital. Madrid : Anaya Multimedia, 2018.
Drew, Helen. Fundamentos de la fotografía : introducción a los principios de la fotografía contemporánea. Barcelona : Blume, 2006.
Easterby, John. 150 proyectos de fotografía : técnicas esenciales, ejercicios y proyectos. Barcelona : Blume, 2010.
Fier, Blue. La Composición en la fotografía. Madrid : Anaya Multimedia, cop. 2010.
George Eastman House. Historia de la fotografía : de 1839 a la actualidad. Köln : Taschen, 2010.
Lewis, Emma. …Ismos para entender la fotografía. Madrid : Turner, cop. 2017
Marzal Felici, José Javier. Cómo se lee una fotografía : interpretaciones de la mirada. Madrid : Cátedra, 2007
Rivas, Rodrigo. La Fotografía móvil. Madrid : Anaya Multimedia, cop. 2015.
Rivas, Rodrigo. Fotografía con móviles : visión y ténica fotográfica. Madrid : Anaya Multimedia,[2020]
Short, Maria. Contexto y narración en fotografía. Barcelona : Gustavo Gili, cop. 2013.
Williams, Val. Cuando la fotografía es un arte : 80 obras maestras y los secretos de su éxito.Barcelona : Lunwerg, cop. 2012.

Hores lectives:

30 hores

Dies i hora:

Dijous de 18:00 a 20:00 hores

Febrer: 16, 23
Març:
2, 9, 16, 23, 30
Abril:
13, 20, 27
Maig:
4, 11, 18, 25
Juny:
1

Lloc:

UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat

 

Idioma:

Català

Ponent:

Eli Pedrosa: professora-tutora de la UNED Sènior de Cornellà de Llobregat

Inscripció:

La inscripció s’ha de fer emplenant la butlleta i enviant-la al correu electrònic: info@cornella.uned.es

 

 

Més informació al Centre:

UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat
93 376 70 11
info@cornella.uned.es

Grans oblidades: dones artistes en la història de l’art

Grans oblidades: dones artistes en la història de l’art

Grans oblidades: dones artistes en la història de l’art

Com passa habitualment en la resta de matèries, l’activitat de les dones en la història de l’art ha estat, fins fa relativament poc temps, un tema secundari en els plans acadèmics universitaris, com si fos inexistent. És cert que no han tingut les mateixes oportunitats i que la majoria de vegades han estat excloses o marginades, però malgrat tot, han format part de l’esdevenir de la història i han deixat una gran quantitat d’obra artística i molta de considerable qualitat.
Amb aquesta assignatura, «Grans oblidades: dones artistes en la història de l’art», volem visibilitzar i reflexionar sobre el llegat de totes aquestes dones. Ampliant el discurs tradicional acadèmic, donarem veu a la presència de les dones artistes al llarg dels segles. La dinàmica del curs situarà l’activitat d’aquestes dones artistes en el context històric i artístic general de la història de l’art; no són necessaris coneixements previs ni específics i està dirigit a totes aquelles persones interessades en conèixer una part, encara per descobrir, de la història de l’art.

PROGRAMA

El programa es divideix en dues parts diferenciades; la primera part serà introductòria i reflexionarà sobre les primeres passes fetes en la construcció d’una història de l’art en clau de gènere als anys setanta del segle passat, de la mà d’autores com Linda Nochlin, i fins a la situació actual dels programes acadèmics.
El segon bloc, molt més ampli, realitzarà un recorregut històric del paper de la dona artista des de l’antiguitat i fins a les segones avantguardes; tenint en compte alguns noms propis ja prou coneguts (Sofonisba Anguissola, Artemisia Gentileschi, Elisabeth Vigée-Lebrun, Angelica Kauffman, Dora Maar o Frida Kahlo), però també donant veu a les més profundament oblidades (Ende, Plautilla Nelli, Levina Teerlinc, Luisa Roldán, Josefa de Óbidos o Fede Galizia).
Al llarg del curs també analitzarem iconogràficament alguns dels temes plantejats en les obres d’aquestes artistes i reflexionarem sobre ells des d’una perspectiva feminista.

Bibliografia General

La bibliografia compartida en aquesta guia és bàsica per tenir una visió general dels continguts de l’assignatura. En cada bloc, al llarg del curs, es facilitarà bibliografia específica dels temes tractats.

BARRIONUEVO PÉREZ, R. Escultoras en su contexto: cuatro siglos ocho historias (siglos XVI al XIX), Visión Libros, Madrid, 2012.
BEGUIRISTAIN, M. T. “Arte y mujer en la cultura medieval y renacentista”, Asparkia: investigación feminista, nº 6, 1996, pp. 135- 146.
BOCK, G, “La historia de las mujeres y la historia del género: Aspectos de un debate internacional”, Historia Social, nº 9, 1991, pp. 55-77.
BORNAY, Erika. Mujeres de la bíblia en la pintura del Barroco. Madrid: Editorial
Cátedra, 1998.
BORNAY, Erika. Las hijas de Lilith. Madrid: Editorial Cátedra, 2020.
CHADWICK, W. Mujeres, arte y sociedad. Barcelona: Destino, 1992 (1990). 
COMBALÍA, V. Amazonas con pincel. Barcelona, Destino, 2006
DIEGO, E. de. La mujer y la pintura del XIX español. Madrid: Cátedra, 1987.
GREEN, G. La carrera de obstáculos. Vida y obra de las pintoras antes de 1950. Editorial Bercimuel, 2006.
HARRIS, ANN S.; NOCHLIN, L. Femmes peintres. 1500-1950. París: Editions des Femmes, 1981 (1976). 
LIPPARD, Lucy. Seis años: la desmaterialización del objeto artístico. De 1966 a 1972. Editorial Akal, 2004.
LÓPEZ F. CAO, M. Creación artística y mujeres. Recuperar la memoria. Madrid: Narcea, 2000.
MAYAYO, P. Historias de mujeres, historias del arte, Cátedra, Madrid, 2003.
NOCHLIN, L. “Why Have There Been No Great Women Artists?” en Art News, enero de 1971, pp. 22-39 (reimpreso en Women, Art, and Power and Other Essays. Londres, Thames and Hudson, 1989, pp. 145-177).
NOCHLIN, L; VALVERDE, I. (ed). Situar en la Historia. Mujeres, arte y Sociedad.
Madrid: Ediciones Akal, 2020.

PARKER, R.; POLLOCK, G. Maestras antigues. Mujeres, arte e ideologia. Madrid:
Ediciones Akal, 2021.
PORQUERES, B. Reconstruir una tradición. Las Artistas en el mundo occidental. Madrid: Cuadernos inacabados, 1994.
RIAÑO, P.H. Las invisibles. ¿Por qué el Museo del Prado ignora a las mujeres?
Madrid: Capitán Swing, 2020.

Hores lectives:

30 hores

Dies i hora:

Dijous de 18:00 a 20:00 hores

Febrer: 16, 23
Març:
2, 9, 16, 23, 30
Abril:
13, 20, 27
Maig:
4, 11, 18, 25
Juny:
1

Lloc:

UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat

 

Idioma:

Català

Ponent:

Vanessa Martín: professora-tutora de la UNED Sènior de Cornellà de Llobregat

Inscripció:

La inscripció s’ha de fer emplenant la butlleta i enviant-la al correu electrònic: info@cornella.uned.es

 

 

Més informació al Centre:

UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat
93 376 70 11
info@cornella.uned.es

Descobreix el patrimoni natural de Catalunya

Descobreix el patrimoni natural de Catalunya

Descobreix el patrimoni natural de Catalunya

Vivim en un entorn privilegiat, Catalunya es un mostrari de paisatges europeus a petita escala, en poc mes de 30.000 km2 podem gaudir de magnífics boscos, grans muntanyes, rius, aiguamolls, trams de costa espectaculars, etc, Un 65 % del territori manté un elevat grau de naturalitat, identificant-se fins a 600 habitats naturals diferents.

A prop nostre viuen algunes especies animals i vegetals úniques al món o que tenen les seves principals poblacions als nostres ecosistemes; així dons, no cal fer gran viatges a paratges llunyans per gaudir de l’observació de la natura.

En aquest curs ens acostarem als principals espais naturals de Catalunya, descobrint els seus elements d’interès (ecosistemes, especies concretes de flora i fauna, etc), i coneixerem espècies animals i vegetals emblemàtiques de la nostra terra, ja sigui per la seva vistositat, singularitat, interès científic, etc

En cert sentit, es una continuació del curs Descobreix la natura del teu entorn impartit als darrers anys, ampliant l’àmbit d’estudi; no obstant, es un curs completament independent i no es necessari haver assistit al curs anterior per seguir les classes i gaudir del seu contingut.

A més, continuarem descobrint diferents projectes de ciència ciutadana on la població podem contribuir activament, amb les nostres observacions, a estudis de caràcter científic que es desenvolupen als nostres espais naturals més propers

PROGRAMA

El programa es divideix en 5 temes principals. Els temes ocuparan diferents sessions segons l’evolució del grup, les pràctiques realitzades i l’interès dels alumnes en aprofundir en algun dels temes en concret.

1.- Introducció.

1.1.- Que considerem Patrimoni Natural

1.2.- Biodiversitat de Catalunya. Situació actual

1.3.- Conservació de la natura. Espais naturals protegits

2.- Espais Naturals despecial interès

2.1.- Zones humides, llacs i embassaments: Delta de lEbre, Aiguamolls de l’Empordà

2.2.- Ecosistemes fluvials: Llobregat, Ter, Ebre

2.3.- Muntanyes litorals de Catalunya: Gavarrers, Collserola, Garraf

2.4.- Muntanyes de la Catalunya interior: Guilleries, Montseny, Montserrat, Montsant, Ports de Besseit

2.5.- L’alta muntanya. Pirineus i Prepirineus: Cadí –Moixeró, Aigüestortes-Sant Maurici

2.6.- Ecosistemes esteparis: Els secans de Lleida

2.7.- Ecosistemes litorals i marins: Cap de Creus i Costa Brava

3.- La fauna singular de Catalunya

3.1.- Aus: Voltors i rapinyaires, els reis del cel.

3.2.- Aus singulars que podem veure

3.2.- Els grans mamífers de Catalunya

3.3.- Els grans depredadors: Situació del llop i l’ós bru

3.4.- Els principals rèptils i amfibis de Catalunya

3.5.- Insectes, els petits desconeguts

4.- La vegetació singular de Catalunya

4.1.- Principals boscos de Catalunya

4.2.- Els endemismes, tresors amagats de la nostra natura

4.3.- Els arbres monumentals

4.4.- Les nostres flors

4.5.- Espècies singulars i curioses

5.- Ciència ciutadana

5.1.- Definició i interès de la ciència ciutadana.

5.2.- Projectes actuals de ciència ciutadana. Com participar?

Bibliografia General
  • VVAA, Guia pràctica per conèixer la natura de Catalunya. Ed Ipcena (2014)
  • VVAA, Col·lecció miniguies de natura Oryx., (varis títols):
  • VVAA, Guies de flora i fauna d’espais naturals de Catalunya. Ed. Brau, (varis titols)
  • HERNANDEZ V., ¡Observar Aves es Divertido! ¿Cómo empezar?, Ed. Tundra (2018).
  • HERNANDEZ V. Cuadernos de naturaleza Tundra (varios títulos). Tundra.
  • VVAA, Collecció miniguies de natura, (varis títols) Cossetània Edicions.
  • VILA R., STEFANESCU C., SESMA J.M., Guia de les papallones diürnes de Catalunya. Lynx Edicions (2018).
  • VVAA, Collecció Maluquer (Amfibis, Arbres, Invertebrats fluvials,…) Ed. Brau
  • RIVERA X., Amfibis i rèptils de catalunya, país valencià i balears Lynx Edicions (2010).
  • ESTRADA J., Ocells de catalunya, país valencià i balears. inclou també catalunya nord, franja de ponent i andorra. 3a ed. Lynx Edicions (2018).
  • Portal de Biodiversidad virtual https://www.biodiversidadvirtual.org/
  • Enciclopedia virtual de los vertebrados españoles http://www.vertebradosibericos.org

Hores lectives:

30 hores

Dies i hora:

Dijous de 18:00 a 20:00 hores

Febrer: 16, 23
Març:
2, 9, 16, 23, 30
Abril:
13, 20, 27
Maig:
4, 11, 18, 25
Juny:
1

Lloc:

UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat

 

Idioma:

Català

Ponent:

Óliver Fernández: professor-tutor de la UNED Sènior de Cornellà de Llobregat

Inscripció:

La inscripció s’ha de fer emplenant la butlleta i enviant-la al correu electrònic: info@cornella.uned.es

 

 

Més informació al Centre:

UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat
93 376 70 11
info@cornella.uned.es

Comuniquem-nos en Anglès

Comuniquem-nos en Anglès

Comuniquem-nos en Anglès

Entre els múltiples efectes i beneficis que reporta l’aprenentatge d’una llengua estrangera un és, sens dubte, l’acostament a altres formes culturals, experiència que amplia els nostres horitzons i ens enriqueix. L’anglès en particular representa a més la possibilitat de comunicar-se amb un nombre ingent de persones, ja que aquest idioma ha arribat a ser la llengua franca del nostre temps. El nostre recorregut travessarà el contacte, la comprensió i la pràctica d’elements clau de l’anglès per desenvolupar un grau d’autonomia suficient en una comunicació en un primer nivell elemental.

PROGRAMA

Encara que el programa es caracteritzi per posseir una certa dosi de permeabilitat respecte dels continguts, en funció de les característiques del grup, sí que hi haurà aspectes ineludibles que es treballaran: 
– contextos comunicatius: activitats freqüents, converses sobre temàtiques senzilles, ordres i proposicions, invitacions, instruccions i peticions.

– vocabulari relatiu al viatge, temps lliure, cinema, televisió, música, ciutat, comerç, història, menjar i beure, esports, entre d’altres.

– aspectes gramaticals: present simple, past simple, present continuous, prepositions, quantifiers, comparative adjectives, superlatives, question words, object pronouns, countable and uncountable nouns.

Bibliografia General

Es faran servir recursos obtinguts de manuals com el English File (Elementary) o el Move (Elementary), activitats adaptades, pròpies i online

Hores lectives:

30 hores

Dies i hora:

Dijous de 18:00 a 20:00 hores

Febrer: 16, 23
Març:
2, 9, 16, 23, 30
Abril:
13, 20, 27
Maig:
4, 11, 18, 25
Juny:
1

Lloc:

UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat

 

Idioma:

Català, castellà i anglès

Ponent:

Anna Fernández: professora-tutora de la UNED Sènior de Cornellà de Llobregat

Inscripció:

La inscripció s’ha de fer emplenant la butlleta i enviant-la al correu electrònic: info@cornella.uned.es

 

 

Més informació al Centre:

UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat
93 376 70 11
info@cornella.uned.es

Introducció a les noves tecnologies en el món de la banca

Introducció a les noves tecnologies en el món de la banca

Introducció a les noves tecnologies en el món de la banca

L’evolució de les noves tecnologies ha traspassat tots el àmbits inclosa la banca. Avui en dia es important conèixer les eines tecnològiques (pàgines web,apps, etc..), les seves utilitats i riscos associats. Al llarg d’aquest curs analitzarem i realitzarem pràctiques mitjançant eines reals per tal que l’usuari aconsegueixi ser autònom en les seves tasques bancaries diàries. També analitzarem els riscos i problemàtiques a les que es pot trobar l’usuari i com evitar-les.

PROGRAMA
  1. Identificar les necessitats habituals d’un usuari a nivell bancari.

  2. Visió de l’entorn web i l’entorn app d’una entitat bancària

  3. Pràctica alta a l’entitat bancaria de cada usuari.

  4. Aprofundir en les usabilitats del l’entorn tecnològic

  5. Operativa bàsica bancària

  6. Com detectar el frau

  7. Que es una Fintech. Exemples.

Bibliografia General

Diferents webs bancàries.

Hores lectives:

30 hores

Dies i hora:

Dimarts de 18:00 a 20:00 hores

Febrer:14, 21, 28
Març: 7, 14, 21, 28
Abril: 11, 18, 25
Maig: 2, 9, 16, 23, 30

Lloc:

UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat

 

Idioma:

Català

Ponent:

Vanessa Molina. Professora-tutora de la UNED Sènior de Cornellà de Llobregat

Inscripció:

La inscripció s’ha de fer emplenant la butlleta i enviant-la al correu electrònic: info@cornella.uned.es

 

Més informació al Centre:

UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat
93 376 70 11
info@cornella.uned.es