Grans oblidades: dones artistes en la història de l’art

Com passa habitualment en la resta de matèries, l’activitat de les dones en la història de l’art ha estat, fins fa relativament poc temps, un tema secundari en els plans acadèmics universitaris, com si fos inexistent. És cert que no han tingut les mateixes oportunitats i que la majoria de vegades han estat excloses o marginades, però malgrat tot, han format part de l’esdevenir de la història i han deixat una gran quantitat d’obra artística i molta de considerable qualitat.
Amb aquesta assignatura, «Grans oblidades: dones artistes en la història de l’art», volem visibilitzar i reflexionar sobre el llegat de totes aquestes dones. Ampliant el discurs tradicional acadèmic, donarem veu a la presència de les dones artistes al llarg dels segles. La dinàmica del curs situarà l’activitat d’aquestes dones artistes en el context històric i artístic general de la història de l’art; no són necessaris coneixements previs ni específics i està dirigit a totes aquelles persones interessades en conèixer una part, encara per descobrir, de la història de l’art.
PROGRAMA
El programa es divideix en dues parts diferenciades; la primera part serà introductòria i reflexionarà sobre les primeres passes fetes en la construcció d’una història de l’art en clau de gènere als anys setanta del segle passat, de la mà d’autores com Linda Nochlin, i fins a la situació actual dels programes acadèmics.
El segon bloc, molt més ampli, realitzarà un recorregut històric del paper de la dona artista des de l’antiguitat i fins a les segones avantguardes; tenint en compte alguns noms propis ja prou coneguts (Sofonisba Anguissola, Artemisia Gentileschi, Elisabeth Vigée-Lebrun, Angelica Kauffman, Dora Maar o Frida Kahlo), però també donant veu a les més profundament oblidades (Ende, Plautilla Nelli, Levina Teerlinc, Luisa Roldán, Josefa de Óbidos o Fede Galizia).
Al llarg del curs també analitzarem iconogràficament alguns dels temes plantejats en les obres d’aquestes artistes i reflexionarem sobre ells des d’una perspectiva feminista.
Bibliografia General
La bibliografia compartida en aquesta guia és bàsica per tenir una visió general dels continguts de l’assignatura. En cada bloc, al llarg del curs, es facilitarà bibliografia específica dels temes tractats.
BARRIONUEVO PÉREZ, R. Escultoras en su contexto: cuatro siglos ocho historias (siglos XVI al XIX), Visión Libros, Madrid, 2012.
BEGUIRISTAIN, M. T. “Arte y mujer en la cultura medieval y renacentista”, Asparkia: investigación feminista, nº 6, 1996, pp. 135- 146.
BOCK, G, “La historia de las mujeres y la historia del género: Aspectos de un debate internacional”, Historia Social, nº 9, 1991, pp. 55-77.
BORNAY, Erika. Mujeres de la bíblia en la pintura del Barroco. Madrid: Editorial
Cátedra, 1998.
BORNAY, Erika. Las hijas de Lilith. Madrid: Editorial Cátedra, 2020.
CHADWICK, W. Mujeres, arte y sociedad. Barcelona: Destino, 1992 (1990).
COMBALÍA, V. Amazonas con pincel. Barcelona, Destino, 2006
DIEGO, E. de. La mujer y la pintura del XIX español. Madrid: Cátedra, 1987.
GREEN, G. La carrera de obstáculos. Vida y obra de las pintoras antes de 1950. Editorial Bercimuel, 2006.
HARRIS, ANN S.; NOCHLIN, L. Femmes peintres. 1500-1950. París: Editions des Femmes, 1981 (1976).
LIPPARD, Lucy. Seis años: la desmaterialización del objeto artístico. De 1966 a 1972. Editorial Akal, 2004.
LÓPEZ F. CAO, M. Creación artística y mujeres. Recuperar la memoria. Madrid: Narcea, 2000.
MAYAYO, P. Historias de mujeres, historias del arte, Cátedra, Madrid, 2003.
NOCHLIN, L. “Why Have There Been No Great Women Artists?” en Art News, enero de 1971, pp. 22-39 (reimpreso en Women, Art, and Power and Other Essays. Londres, Thames and Hudson, 1989, pp. 145-177).
NOCHLIN, L; VALVERDE, I. (ed). Situar en la Historia. Mujeres, arte y Sociedad.
Madrid: Ediciones Akal, 2020.
PARKER, R.; POLLOCK, G. Maestras antigues. Mujeres, arte e ideologia. Madrid:
Ediciones Akal, 2021.
PORQUERES, B. Reconstruir una tradición. Las Artistas en el mundo occidental. Madrid: Cuadernos inacabados, 1994.
RIAÑO, P.H. Las invisibles. ¿Por qué el Museo del Prado ignora a las mujeres?
Madrid: Capitán Swing, 2020.
Hores lectives:
30 hores
Dies i hora:
Dijous de 18:00 a 20:00 hores
Febrer: 16, 23
Març: 2, 9, 16, 23, 30
Abril: 13, 20, 27
Maig: 4, 11, 18, 25
Juny: 1
Lloc:
UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat
Idioma:
Català
Ponent:
Vanessa Martín: professora-tutora de la UNED Sènior de Cornellà de Llobregat
Inscripció:
La inscripció s’ha de fer emplenant la butlleta i enviant-la al correu electrònic: info@cornella.uned.es
Més informació al Centre:
UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat
93 376 70 11
info@cornella.uned.es