Select Page

Grans qüestions de la filosofia: l’ètica

Sòcrates exhortava tothom a examinar racionalment la seva pròpia vida, per veure si realment era digna de ser viscuda. Per fer això, Sòcrates va ser acusat d’impietat i de corrompre la joventut, fou jutjat i condemnat a mort per la ciutat d’Atenes l’any 399 aC. Aquest fet donà el tret de sortida d’una tradició filosòfica que arriba fins a nosaltres. La història europea, deia Jan Patocka, és un judici als jutges de Sòcrates, un judici que encara segueix en curs.
Però com és que la pregunta “Com he de viure?” pot ser considerada corruptora de la joventut? Per què l’ètica pot posar-nos en una situació de perill? Què és, doncs, l’ètica? L’ètica és l’examen racional de la moral, és a dir, dels costums. En aquest sentit, l’ètica qüestiona tota moral vigent, és a dir, allò que la societat en qüestió conserva i transmet com a bo i com a dolent. L’ètica es pregunta si allò que tenim per bo és realment bo. La invitació a l’autoexamen és, per tant, certament revulsiva o fins i tot revolucionària, perquè atempta contra la indubitabilitat de la tradició.
L’ètica té, a més, un perill afegit. Si tota moral preserva unes nocions de bé i de mal, l’ètica ens situa més enllà del bé i del mal vigents, precisament perquè vol establir què cal entendre realment per bé i per mal. Quan l’ètica fa això, ho fa amb l’objectiu de trobar una resposta més beneficiosa que l’actual, però… i si no trobem res? I si l’examen racional és incapaç de distingir clarament el bé del mal? I si ens porta a concloure que tot és permès? En aquest cas, l’ètica portaria a la destrucció dels fonaments de la convivència. Així ho cregueren, en efecte, els jutges de Sòcrates. Tenien raó?

PROGRAMA

​1. Per què l’ètica si ja tenim els déus?
2. Hi ha bé més enllà del relativisme?
3. La virtut és un tipus de saber?
4. Es pot fonamentar una teoria ètica?
5. Ser bons ens fa feliços?
6. Per què passen coses dolentes a les persones bones?
7. És possible actuar purament per deure?
8. Qualsevol ésser humà té un valor intrínsec?
9. Quin és el valor dels valors?
10. Per què l’ètica si ja tenim els diners?

Bibliografia General

PLATÓ, Protàgoras, Gòrgias

ARISTÒTIL, Ètica nicomaquea, Política

SÈNECA, Sobre la providència

MAQUIAVEL, El príncep

HUME, David Tractat de la naturalesa humana

KANT, Immanuel, Fonamentació de la metafísica dels costums

STUART MILL, John Sobre la felicitat

NIETZSCHE, Friedrich Més enllà del bé i del mal

WITTGENSTEIN, Ludwig Tractatus logico-philosophicus

LÉVINAS, Emmanuel Humanisme de l’altre home

ARENDT, Hannah Sobre la violència

WEIL, Simone L’arrelament

Hores lectives:

30 hores

Dia i hora:

Dimecres de 11:30 a 13:30 hores

Calendari:

Febrer: 16, 23
Març: 2, 9, 16, 23, 30
Abril: 6, 20, 27
Maig: 4, 11, 18
Juny: 1, 15

Lloc:

UNED Barcelona
Av. Río de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona

Idioma:

Català

Ponent:

Jordi Casasampera. Filòsof i dramaturg

Inscripció: Curs complert

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada

Més informació al Centre:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona
93 396 80 59
senior@barcelona.uned.es