Select Page

La música, l’òpera i altres històries

 

Si els orígens de la música es perden en la nit dels temps, el naixement de l’Òpera el tenim ben localitzat: finals del segle XVI, a Florència. Des d’aleshores, música i òpera han caminat agafades de la mà. Més sovint del que ens podem imaginar, ha estat l’òpera amb els seus imperatius dramàtics, la que ha impulsat la música cap a la transformació i el progrés històric.
La música, quan forma part de l’òpera, es transforma, canvia de vestit i esdevé funcional. Deixa de tenir sentit per ella mateixa, per posar-se en funció d’una altra cosa: el drama. Aquest canvi de registre ha oxigenat, impulsat i transformat l’art musical dels darrers 400 anys.
Dediquem aquest curs a la recerca dels punts de trobada, interseccions i influències mútues, entre aquests dos grans universos artístics. Tot plegat, una excusa com qualsevol altra per parlar d’emocions, drames, compositors, estils, repertoris… del cant, de la veu, dels instruments, de l’orquestra…

PROGRAMA

1. Com escoltem?
2. Primera revolució: els grans conceptes musicals de la modernitat explicats a partir del naixement de l’òpera.
3. El drama en la música instrumental barroca.
4. La comèdia en la música instrumental clàssica: com un guant!
5. La crisi dels castrati i el naixement del lied: de Rossini a Schubert!
6. El bel canto i el piano romàntic. Bellini i Chopin
7. Verdi i Brahms… però si no tenen res a veure!!
8. Segona revolució: Richard Wagner
9. I a França què? A França, París, França.
10. Tercera revolució: Mahler, Strauss, Schönberg, Berg…i Puccini!!
11. I després de l’òpera què? Després ve el cinema…
12. Els compositors i les seves obres: Mozart
13. Els compositors i les seves obres: Verdi
14. Els compositors i les seves obres: Wagner
15. Les nostres músiques, les nostres òperes

Bibliografia General

COOK, N. De Madonna al Canto Gregoriano. Madrid, Alianza Editorial 2012

COPLAND, A. Cómo escuchar la música. Madrid: Fondo de cultura Económica. 

GRIFFITHS, P. Breve Historia de la Música Occidental. Madrid, Akal 2009

HILL, J.W.. La música barroca. Música en Europa occidental, 1580-1750. Madrid, Akal 2008

JAY GROUT, D. Historia de la música Occidental, 1 I 2. Madrid: Alianza Editorial, 1984

MILA, M.  Historia de la Música. Barcelona, Ed. Bruguera 1981

ROSS, A. El Ruido Eterno. Barcelona, Seix Barral 2009

ROSS, A. Escucha esto. Barcelona, Seix Barral 2012

SNOWMAN, DANIEL, La ópera. Una historia social. El ojo del tiempo Siruela.

Idioma:

Català

Hores lectives:

30 hores

Dia i hora:

Dimarts de 11:30 a 13:30 hores

Calendari:

Setembre: 14, 21, 28
Octubre: 5, 19, 26
Novembre: 2, 9, 16, 23, 30
Desembre: 14, 21
Gener: 11, 18

Lloc:

UNED Barcelona

Av. Río de Janeiro, 56-58

08016 Barcelona

Ponent:

Francesc Conesa. Profesor-tutor del C.A. UNED Província de Barcelona

Inscripció:   PLACES ESGOTADES

 

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

 

Més informació al Centre:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona
93 396 80 59
senior@barcelona.uned.es