Select Page

Las artes plásticas en el Expresionismo alemán: El puente, el jinete azul y la nueva objetividad

En alguns moments de la història, nombrosos artistes han utilitzat la deformació expressiva per comunicar les seves emocions en moments de crisi personal o d’una època. En un sentit més restringit històricament i geogràficament, podem referir-nos a l’Expressionisme com un moviment que en el primer terç del segle XX va transformar l’àrea cultural germànica en totes les seves manifestacions: pintura, arquitectura, filosofia, música, teatre, cinema…
En aquest curs us proposem aprofundir especialment en el vessant plàstica de l’Expressionisme alemany a través dels seus principals grups i tendències de l’època de pre i postguerra. A partir de les obres contextualitzades, reflexionarem sobre l’actitud escapista de Kandisnsky i el seu grup Der Blaue Reiter, i la compararem amb la denúncia social d’arrel romàntica de Kirchner i el seu grup Die Brücke i amb la denúncia més explícitament política d’Otto Dix i George Grosz en el marc de la Neue Sachlichkeit.

PROGRAMA

1. L’Expressionisme germànic en el primer terç del segle XX: context històric, fonts i manifestacions.

2. L’Expressionisme alemany en les arts plàstiques: tendències d’abans i després de la Primera Guerra Mundial

3. «Salvatges» en la metròpolis moderna: el grup Die Brücke.

4. El “mite de l’evasió»: el grup Der Blaue Reiter.

5. Representar la realitat de la postguerra: el corrent de la Neue Sachlichkeit.

Bibliografia General

AA.VV., Brücke. El naixement de l’expressionisme alemany, catálogo de la exposición, Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2005.

CASALS, J., El expresionismo. Orígenes y desarrollo de una nueva sensiblidad, Barcelona, Montesinos Editor, 1988 (1982).

GROSZ, G., El rostro de la clase dominante y ¡Ajustemos cuentas!, Barcelona, ed. Gustavo Gili, 1977.

KANDINSKY, W., De lo espiritual en el arte, Barcelona, Paidós, 1996 (1912).

KARCHER, E., Otto Dix. 1891-1969: me haré famoso o tristemente célebre, Köln, Benedikt Taschen, 1992.

LANKHEIT, K., (ed.), The Blaue Reiter Almanac by Wassily Kandinsky and Franz Marc, Londres, Thames and Hudson, 1974 (edición en castellano: El Jinete azul (Der blaue Reiter), Barcelona, Paidós, 1989).

RICHARD, L., Del Expresionismo al nazismo. Arte y Cultura desde Guillermo II hasta la República de Weimar, Barcelona, ed. Gustavo Gili, 1979.

SCHÖNBERG, A., KANDINSKY, W., Cartas, cuadros y documentos de un encuentro extraordinario, Madrid, ed. Alianza, 1987 (1980).

Idioma:

Castellà

Modalitat virtual

Servei tècnic virtual: 93 606 56 92

Hores lectives:

9 hores

Dia i hora:

Dijous de 16:00 a 17:30 hores

Calendari:

Febrer: 17, 24

Març: 3, 10, 17, 31

Ponent:

Michela Rosso. Llicenciada en Conservació dels Béns Culturals por la Universitá degli Studi di Udine (Itàlia) i Doctora en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona amb una Tesi titulada “Joaquín Torres-García y el Universalismo Constructivo: el sentido primordial del arte”, dirigida per la Dra. Lourdes Cirlot. Des de 2010 treballa com professora Associada del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona. La seva activitat com a docent, investigadora i divulgadora se centra principalment en les avantguardes artístiques de la primera meitat del segle XX.

Inscripció oberta:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada

 

Més informació al Centre:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona
93 396 80 59
activitats@barcelona.uned.es