Select Page

Los misterios del cerebro

La relació entre cervell[1] i conducta és una de les qüestions filosòfiques més importants que s’han plantejat al voltant d’adquisició del coneixement humà, de fet és un dels reptes de major dificultat i transcendència. Com és possible que d’un conjunt ordenat de cèl·lules amb determinades propietats electrofisiològiques i immerses en complexos processos de comunicació química pugui  emergir una conducta, un procés cognitiu o un estat mental?

Avui sabem que el sistema nerviós controla i regula la majoria de les activitats de l’organisme. Diferents tipus de receptors sensorials distribuïts pel nostre cos capten la informació del nostre entorn. Aquests receptors recullen i envien la informació perquè sigui processada i integrada pel nostre sistema nerviós central. De la mateixa manera, constantment s’estan posant en marxa els meticulosos plans motors que es desenvolupen en el nostre cervell i que finalment porten a la coordinació de diversos grups musculars per fer possible un determinat moviment. L’encèfal rep, integra, processa la informació i envia diferents senyals per regular múltiples funcions en l’organisme, des de la posada en marxa de la pròpia conducta fins a la regulació de diferents mecanismes homeostàtics i dels sistemes endocrí i immunològic. El sistema nerviós no només estableix un nexe d’unió entre la informació provinent del nostre entorn i la resposta que el nostre organisme realitza per adequar-se a les demandes canviants de l’entorn, sinó que ens converteix en el que som, està al darrera de les nostres emocions i de capacitats tan humanes com les emocions: la presa de decisions, els mecanismes d’aprenentatge i  memòria o la consciència de qui som.

El curs centra el seu interès inicial en estudiar com el sistema nerviós humà regula la conducta entesa en un sentit ampli. Serà un viatge de llarg recorregut per endinsar-nos en el funcionament del sistema nerviós per intentar entendre els misteris que amaga. Concretament, el curs proporcionarà els elements clau i la perspectiva necessària per a que aquelles persones amb curiositat sobre el funcionament del cervell humà puguin reflexionar sobre com és possible que d’un conjunt ordenat de cèl·lules amb determinades propietats i organitzades dins d’un teixit pugui sorgir una conducta, un procés cognitiu, un estat mental o, fins i tot, la pròpia consciència del què som.

Per participar en aquest curs no es demanen requisits d’una formació prèvia.

[1]     En anatomia, l’ús del terme cervell s’utilitza per designar al telencèfal. Malgrat això, degut a que en la literatura anglosaxona està àmpliament acceptada la utilització del terme Brain per referir-se a l’encèfal i degut a que la traducció d’aquest terme a la nostra llengua seria la de cervell, durant aquest curs utilitzarem els termes encèfal i cervell com a sinònims.

PROGRAMA
  1. Les papallones de l’ànima: un breu recorregut per l’organització del sistema nerviós.
  2. Com percebem el món?
  3. Dormir ens fa més intel·ligents?
  4. Nutrició i cervell.
  5. Plaer, sexe i neurones.
  6. Cervell emocional.
  7. El saber ocupa espai? Bases neurals de l’aprenentatge i la memòria.
  8. Com prenem les decisions?
  9. Què ens fa humans?
  10. Podem estudiar les bases neuronals de la consciència?
Bibliografia
  • CARLSON NR, BIRKETT MA. (2018). Fisiología de la conducta. Madrid: Prentice Hall.
  • DEL ABRIL A, AMBROSIO E, DE BLAS MR, CAMINERO A, DE PABLO JM & SANDOVAL (eds) (2017). Fundamentos Biológicos de la Conducta. Madrid: Sanz y Torres.
  • FELTEN DL, O’BANION MK, SUMMO MAIDA M. (2017). Atlas de neurociencia. Barcelona: Elsevier.
  • MORGADO, I. (2012). Cómo percibimos el mundo. Una exploración de la mente y los sentidos. Barcelona: editorial Ariel.
  • PUELLES L, MARTÍNEZ S, MARTINEZ M. (2008). Neuroanatomía. Madrid:
  • PURVES D, AUGUSTINE GJ, FITZPATRICK D, KATZ LC, LaMANTIA AS, McNAMARA (2018). Neuroscience. San Diego: OUP USA.
  • REDOLAR, D. (2019). Psicobiología. Madrid: Editorial Panamericana.
  • REDOLAR, D. (2022). Neurociencia cognitiva. Madrid: Editorial Panamericana.
  • VANDERAH TW, GOULD DJ. (2019). Nolte’s the human brain. Philadelphia: Elsevier.

Hores lectives

30 hores

Dia i hores:

 Dijous 

Grup 1 de 09:00 a 11:00 hores

Grup 2 de 11:30 a 13:30 hores (places esgotades)

Calendari:

Setembre: 15, 22, 29
Octubre: 6, 13, 20, 27
Novembre: 3, 10, 17, 24
Desembre: 1, 15
Gener: 12, 19

Lloc:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona

Idioma:

Castellà

Ponent:

Diego Redolar Ripoll professor-tutor UNED Sènior Barcelona

Inscripció:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Per a més informació al centre:

UNED Barcelona
Avinguda Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
senior@barcelona.uned.es