Select Page

Més ciutats de novel·la

De totes les possibilitats que s’obren davant del fet novel·lesc, la mirada a les ciutats com escenari i, sovint, personatge de la trama, ha estat una constant des dels seus inicis. No en va, la novel·la, tal com l’entenem avui, neix de la necessitat d’explicar fil per randa la sorprenent vida personal, familiar i social que s’obre pas amb els canvis econòmics i socials que tenen lloc al segle XIX, sobretot a la segona meitat. Sabem que en aquest procés de canvi el creixement de les ciutats i la seva inqüestionable manera d’afectar les formes de vida serà un dels motius fonamentals de l’embranzida que tindrà aquesta “nova” forma literària.
La novel·la, doncs, que per la seva versatilitat ha estat capaç d’evolucionar i explicar-nos des de mons imaginats o inimaginables (ciència-ficció) fins a històries que no tenen un temps i un espai determinat i fan bellugar els seus personatges en una mena de no-lloc, passant per la vida més salvatge i allunyada de tota civilització coneguda, no ha abandonat mai la ciutat com a escenari vital dels seus personatges i escenari fonamental dels canvis socials que de vegades aglutina i de vegades genera.
Al llarg del curs passat, vàrem visitar algunes ciutats que formen part de l’imaginari i de les vivències de la majoria de nosaltres. Ens vàrem centrar en la primera meitat del segle XX i ens vàrem acostar tant als temps de bonança com els terribles temps de les postguerres. Amb aquest curs volem continuar la nostra aventura novel·lesca descobrint d’altres ciutats, algunes no tan conegudes o no tan explicades, i sobretot, en els moments de canvi profund d’aquestes ciutats i les conseqüències que aquests canvis tenen pels seus habitants.
No cal dir que no és, en absolut, necessari, haver participat en el curs anterior per fer-ho en aquest, ja que es tracta de dos cursos totalment independents malgrat que comparteixin algunes característiques.

PROGRAMA

Nàpols: una ciutat complexa i canviant.

L’amiga genial/ La amiga estupenda d’Elena Ferrante
El mar no baña Nápoles, d’Anna Maria Ortese (*)
Montedidio, de Erri di Luca (*)

El Caire: el caos sempre mutant i immutable.

Cafè Karnak, de Naguib Mahfuz
L’edifici Iaqubian /El edificio Yakobian d’Alaa al Aswany (*)

Estambul: la ciutat de ciutats

Una estranya sensació / Una sensación extraña d’Orhan Pamuk
Estambul, d’Orhan Pamuk (*)

Lisboa: la violència i la calma

Tus pasos en la escalera d’Antonio Muñoz Molina
Afirma Pereira/ Sostiene Pereira d’Antonio Tabucchi (*)

(*) Els llibres amb asterisc són recomanacions afegides als continguts generals. Se’n parlarà dels llibres a les sessions, es treballarà amb fragments, però no es consideren lectures bàsiques pel curs.

Bibliografia

És molt important deixar clar que, tot i que és recomanable haver llegit algunes de les obres sobre les quals treballarem, no haver-ho fet no impossibilita de cap manera seguir el curs. Hem triat quatre obres que per diversos motius, entre els quals hi ha la qualitat literària, ens han semblat interessant. No cal llegir-les totes, tot i que gaudireu si ho feu.

Hores lectives

30 hores

Dia i hores:

 Dimarts de 09:00 a 11:00 hores

Calendari:

Setembre: 13, 20, 27
Octubre: 4, 11, 18, 25
Novembre: 8, 15, 22, 29
Desembre: 13, 20
Gener: 10, 17

Lloc:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona

Idioma:

Català

Ponent:

Glòria López Forcén:
professora-tutora UNED Sènior Barcelona

Inscripció:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Per a més informació al centre:

UNED Barcelona
Avinguda Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
senior@barcelona.uned.es