Select Page

MirArt. Disseccionant pintures dels segles XIX i XX​

L’objectiu d’aquest curs és veure unes quantes peces pictòriques que ens permetran fer un recorregut per l’art dels segles XIX i XX. A diferència del curs anterior de MirART, no ens basarem en exemples d’obres molt conegudes. L’objectiu és treballar en profunditat les peces artístiques que hem previst en el programa, esbrinar els seus secrets. Buscarem el detall, la dissecció i l’anàlisi de cadascuna de les obres pictòriques per les quals hem optat. El context històric està sempre present en aquesta anàlisi.
La selecció de pintures ens permetrà recórrer l’art de diferents parts del món (Mèxic, EUA, Alemanya, Rússia, França…), no centrant-nos només en Europa, coneixent així detalls estilístics, iconogràfics i històrics d’arreu.

La tria d’obres ha estat realitzada a partir de dos criteris:
1. S’han seleccionat peces amb trets iconogràfics anecdòtics, enigmàtics i fins i tot secrets que, ens faran veure l’art d’una altra manera. Sobretot si relacionem la peça amb el moment històric.
2. Hem fet una distribució cronològica i geogràfica per tractar els temes, estils i moviments més importants que s’han donat durant els segles XIX i XX.

Podrem veure clarament com la història de l’art es relaciona amb altres aspectes de la vida humana, com l’economia, els fets històrics, religiosos, socials i la cultura en general.

PROGRAMA

1. Introducció a l’art dels segles XIX i primera meitat del XX. Presentació del curs i principals corrents artístics.

2. Mishima de Ando Hiroshige, c. 1833.

3. El Temerari remolcat a dic sec de William Turner, 1839.

4. El concert de flauta d’Adolph Menzel, 1850-1852.

5. El taller de Gustave Courbet, 1855.

6. El balcó d’Édouard Manet, 1868-1869.

7. Execució dels Streltsí de Vasili Súrikov, 1881.

8. El dinar dels remers d’Auguste Renoir, 1881.

9. Tarda de diumenge a l’illa de la Grande Jatte de Georges Seurat, 1884- 1886.

10. Ramon Casas i Pere Romeu en un tàndem de Ramon Casas, 1897. Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil de Ramon Casas, 1901.

11. Potsdamer Platz de Ernst Ludwig Kirchner, 1914.

12. Treballadores tèxtils d’Alexander Deineka, 1927.

13. Tríptic de la gran ciutat d’Otto Dix, 1928.

14. Gòtic americà de Grant Wood, 1930. La passió de Sacco i Vanzetti de Ben Shahn, 1931-32.

15. Sueño de una tarde dominical en la Alameda Central de Diego Rivera,1948

Bibliografia General

Diccionaris
BORRAS, G.M., y FATAS, G. Diccionario de términos de Arte y elementos de arqueología, heráldica y numismàtica. Madrid, Alianza, 1988.

Col·leccions
Ars Hispaniae. Madrid, Plus Ultra.
El Universo de las formes. Madrid, Aguilar.
Summa Artis. Madrid, Espasa Calpe.

Manuals
GOMBRICH, E.H. Historia del Arte. Madrid, Alianza, 1979.

HAMILTON, G. H. Pintura i escultura en Europa, 1880-1940. Madrid, Cátedra, 2003.

HONOUR, H. FLEMING, J. Historia mundial del arte. Madrid, Akal, 2004.

MICHELI, M. de: Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid, Alianza, 1990.

RAMÍREZ, J.A. (dir). Historia del arte , 4 vols. Madrid, Alianza, 1996.

Idioma:

Català

Hores lectives:

30 hores

Dia i hora:

Dijous de 11:30 a 13:30 hores

Calendari:

Setembre: 16, 23, 30
Octubre: 7, 14, 21, 28
Novembre: 4, 11, 18, 25
Desembre: 2, 9, 16
Gener: 13

Lloc:

UNED Barcelona

Av. Río de Janeiro, 56-58

08016 Barcelona

 

Ponent:

Anabel López Gómez. Professora-tutora del C.A. UNED Província de Barcelona

Inscripció: PLACES ESGOTADES

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

 

Més informació al Centre:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona
93 396 80 59
senior@barcelona.uned.es