Select Page

Música clàssica, música de cinema

Hi ha qui diu que la música clàssica és “la música” per excel·lència i hi ha qui diu que la música de cinema és una música invisible. Tot el contrari, en ambdós sentits. En aquest segle XXI, la frontera entre les etiquetes d’una i de l’altra cada vegada estan més difoses.
La nostra intenció és oferir les eines, recursos i reflexions necessàries per a poder entendre els ponts de connexió entre la música clàssica i la música de cinema i reforçar el missatge que es pretén transmetre amb ambdues formes d’expressió musical vers l’espectador.
Per a aconseguir-ho, proposem una selecció de set temàtiques que seran analitzades a l’aula des d’una doble vessant en dues sessions, una des de l’òptica de la música clàssica i l’altra des de la cinematogràfica. Set temàtiques que, sense pretensió d’exhaustivitat confereixen una panoràmica del món de la música entesa en la seva globalitat des del punt de vista metabòlic estructural..
En aquest curs, a més, proposarem eines i recursos per a aprendre a saber entendre la música clàssica i mirar la música cinematogràfica.

PROGRAMA

Introducció

1. La música clàssica en el cinema.

2. La música de cinema a les sales de concert.

Els músics

3. Leonard Bernstein, el músic total

4. Leonard Bernstein i el cinema

Les obres

5. La Novena, de la gènesis als nostres dies.

6. Beethoven en el cinema: Amor immortal i Copying Beethoven

Les emocions

7. L’humor a la clàssica.

8. La por en la música de cinema

Paisatges sonors

9. Inspirats per l’espai

10. L’espai en la música de cinema

Els instruments

11. El piano i/o el violí

12. Els usos particulars dels instruments en la música de cinema

Les personalitats

13. Herbert von Karajan, llums i ombres d’un mite

14. Bernard Herrmann, el compositor, el caràcter, la música.

El tatatxan final

15. La música clàssica i la música de cine, un diàleg (conjunta).

Bibliografia General

Música de cinema

ADORNO – EISLER, El cine y la música, Madrid, Fundamentos, 1981.

BAZIN, André ¿Qué es el cine?, Madrid, Rialp, 2000.

BREU, Ramon La historia a través del cine, Barcelona, Graó, 2012.

BUHLER – NEUMEYER (eds.), Music and Cinema, Middletown (Co), Wesleyan University Press, 2000.

BURT, George The Art of Film Music, Boston, Northesastern University Press, 1994.

CAPARRÓS LERA, Josep Maria 100 películas sobre historia contemporánea, Madrid, Alianza, 1996.

CASETTI, Francesco Cómo analizar un film, Barcelona, Paidós, 1998.

CHION, Michel La música en el cine, Barcelona, Paidós, 1997.

COLÓN PERALES, Carlos, INFANTE DEL ROSAL, Fernando,LOMBARDO ORTEGA, Manuel Historia y teoría de la música en el cine, Sevilla, Alfar, 1997.

COUSINS, Mark Historia del cine, Barcelona, Blume, 2011.

Cueto, Roberto Cien bandas sonoras en la historia del cine, Madrid, Nuer, 1996.

Cueto, Roberto El lenguaje invisible. Entrevistas con compositores del cine español, Madrid, 33 Festival de Cine de Alcalá de Henares-Comunidad de Madrid, 2003.

DICKINSON, Kay (ed.), Movie Music. The “Film” Reader, Londres, Routledge, 2003.

FEUER, Jane El musical de Hollywood, Madrid, Verdoux, 1992.

GUBERN, Romà Historia del cine, Barcelona, Anagrama, 2016.

LACK, Robert La música en el cine, Madrid, Cátedra, 1999.

LATINI,Giulio L’immagine sonora. Caratteri essenziali del suono cinematográfico, Roma, Artemide, 2006.

NIETO, José Música para la imagen. La influencia secreta, Madrid, SGAE, 1996.

OLARTE, Matilde (ed.), La música en los medios audiovisuales, Salamanca, Plaza Universitaria Ediciones, 2005.

PADROL, Joan Pentagramas de película, Madrid, Nuer, 1998.

SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis Historia del cine (teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión), Madrid, Alianza Editorial, 2006.

Música clàssica

AAVV: Historia de la música española. 7 vols. Madrid: Alianza Música

BASSO, Alberto (1977): Historia de la música, vol. 6. La época de Bach y Haendel, Madrid, Turner Música, 1986

BIANCONI, Lorenzo (1982): Historia de la música, vol. 5. El siglo XVII, Madrid, Turner Música, 1986

BUKOFZER, Manfred F. (1947): La música en la época barroca. De Monteverdi a Bach, Madrid, Alianza Editorial, 1986

CASINI, Claudio (1978): Historia de la música, vol. 9. El siglo XIX. Segunda parte, Madrid, Turner Música, 1987

DAHLHAUS, Carl. Fundamentos de la historia de la música. Barcelona: Gedisa, 1997

DE CANDÉ, Roland (1979): Historia universal de la música, 2 vols., Madrid, Aguilar, 1981

DEBELIUS Ulrico (2004): La música contemporánea a partir de 1945. Madrid: Akal

DI BENEDETTO, Renato (1982): Historia de la música, vol. 8. El siglo XIX. Primera parte, Madrid, Turner Música, 1987

DOWNS, Philip G. (1992): La música clásica. La era de Haydn, Mozart y Beethoven, Madrid, Akal, 1998

FERNÁNDEZ DE LA CUESTA, Ismael (1997): Historia de la Música I, («Conocer el Arte, 16») Madrid, Historia 16

GÓMEZ AMAT, Carlos (1984): Historia de la música española vol 5. Siglo XIX, Madrid, Alianza Música

GROUT, J. y PALISCA, C. (1993): Historia de la música occidental. 2 vols. Madrid: Alianza

LANZA, Andrea (1980): Historia de la música, vol. 12. El siglo XX. Tercera parte, Madrid, Turner Música, 1986

LÓPEZ-CALO, José (1983): Historia de la música española vol 3. Siglo XVII, Madrid, Alianza Música. Madrid, 1994

MARCO, Tomás (1983): Historia de la música española vol 6. Siglo XX, Madrid, Alianza Música

MARTÍN MORENO, Antonio (1983): Historia de la música española vol 4. Siglo XVIII, Madrid, Alianza Música

MICHELS, Ulrich. Atlas de música. 2 vols. Madrid: Alianza, 1982-1992

MORGAN, Robert P. (1991): La música del siglo XX, Madrid, Ediciones Akal, 1994

PESTELLI, Giorgio (1977): Historia de la música, vol. 7. La época de Mozart y Beethoven, Madrid, Turner Música, 1986

PLANTINGA, L. (1992): La música romántica. Madrid: Akal

RAYNOR, Henry. Una historia social de la música. Desde la Edad Media hasta Beethoven

REESE, Gustave, La Música del Renacimiento, Vol. 1 y 2, Ed.Alianza, Madrid, 1995

ROSEN Charles (1971): El estilo clásico. Haydn, Mozart, Beethoven, Madrid Alianza, 1986

SADIE, S. (1994): Guía Akal de la música. Madrid: Akal

SALAZAR, Adolfo (1940): Conceptos fundamentales en la Historia de la Música, Madrid, Alianza, 1988 (1a ed. México, 1940)

SALVETTI, Guido (1977): Historia de la música, vol. 10. El siglo XX. Primera parte, Madrid, Turner Música, 1986

TRANCHEFORT.F.(1989): Guía de la música sinfónica. Madrid: Alianza Música

VINAY, Gianfranco (1977): Historia de la música, vol. 11. El siglo XX. Segunda parte, Madrid, Turner Música, 1986

Idioma:

Català

Hores lectives:

30 hores

Dia i hora:

Dimecres de 09:00 a 11:00hores

Calendari:

Febrer: 16, 23
Març: 2, 9, 16, 23, 30
Abril: 6, 20, 27
Maig: 4, 11, 18
Juny: 1, 15

Lloc:

UNED Barcelona
Av. Río de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona

Ponents:

Xavier Cazeneuve. Historiador. Divulgador de la música del cinema. Realitzador del programa radiofònic El violí vermell, de Catalunya Música (CCMA). Professor de l’assignatura “Història de la música audiovisual” en el Postgrau de Bandes Sonores de l’ESMUC.

Pere Andreu Jariod. Divulgador musical. Realitzador del programa sobre instruments musicals El taller del lutier  de Catalunya Música (CCMA). Conferenciant. Col·laborador de la Revista Musical Catalana i del setmanari d’oci Time Out Barcelona.

Inscripció oberta a partir de gener

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada

Més informació al Centre:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona
93 396 80 59
senior@barcelona.uned.es