Select Page

Què ens ensenyen els personatges clàssics i com estructurar-ne el conflicte bàsic

La literatura, la mitologia i la filosofia ens donen grans models de caràcters, personalitats i mentalitats humanes: Ulisses i Medea, Antígona i Èdip, Tristany i Isolda, Faust i Hamlet, Don Juan i el Misantrop, Moll Flanders i Robinson Crusoe, Pamela i Mme. Meurteuil, Fanny Price i Julien Sorel, Werther i Karènina, Dr. Givago i La Colometa, Leopold Bloom i ‘l’home sense qualitats’…
La riquesa és enorme i la complexitat màxima. Intentarem orientar-nos i debatre sobre la naturalesa d’aquests personatges i, si és possible, vincular-los a les necessitats, conflictes i aspiracions d’algunes societats històriques. Quants homes i dones ‘reals’ han sigut, s’han sentit i han estat marcats per vicissituds similars?!
El fet de treballar amb personatges ficticis, però molt profundament desenvolupats en obres concretes que són claus en la nostra cultura, ens permet analitzar i debatre d’una manera més concreta, objectiva i crítica. En les seves obres, els clàssics ens donen un material a pensar, alhora molt suggestiu i molt precís. Si aconseguim entendre aquests personatges i obres potser podrem entendre millor altri i a nosaltres mateixos.

PROGRAMA

Introducció i problematització de ‘l’experiment’ proposat

Personatges marcats pel destí.

On comença i acaba el propi destí? Com encarnar-lo? És possible deslliurar-se’n? És individual o també col·lectiu? Qui destina? Aquests personatges superen el model de ‘sóc el que som’?

Controlar racionalment la pròpia vida.

Com fer-se a si mateix? El principi de realitat s’imposa al de plaer? Soc el que vull o vull ser el que puc aconseguir? Què cal sacrificar a la raó i fins a on?

Subjectivitats expressivistes i les seves paradoxes.

Costos i límits de la lluita per autoexpressar-se i ser reconegut. És bogeria voler arribar a ser el que s’és i realitzar tot el propi potencial? L’autenticitat pot ser fictícia?

Antiherois, però no necessàriament pitjors És possible actuar eficaçment? Com superar la banalitat vital? Soc una passió inútil? Un perill més present avui que en d’altres èpoques històriques?

 Debat sobre l’aplicabilitat dels models analitzats a societats i persones «reals»

Bibliografia General

Es recomana la lectura, rememoració i reflexió sobre els personatges i obres clàssiques citats i que el professor anirà especificant al llarg de curs. Com que és totalment impossible llegir-ho tot, es recomana consultar habitualment obres generalistes rigoroses com la Historia de la literatura universal de Martí de Riquer y José María Valverde (10 volums, 1985, Barcelona: Planeta; que s’ha reeditat a Gredos i altres editorials, i sol estar consultable en totes les biblioteques). També pot ser útil consultar el bloc http://goncalmayossolsona.blogspot.com/ i el web universitaris http://www.ub.edu/histofilosofia/gmayos_old/index.html de Gonçal Mayos.

Pel què fa a bibliografia secundària, poden consultar-se les següents obres:

ARGULLOL, Rafael (1984) El héroe y el único, Madrid: Taurus.
BARZUN, Jacques (1961) Classic, Romantic and Modern, Chicago: University Chicago Press.

BERLIN, Isaiah (2002) El erizo y la zorra, Barcelona: Península.

LÖWYÖ, M. & SAYRE, R. (1992) Revolte et mélancolie, París: Payot.

MARCUS, Greil (1993) Rastros de carmín, Barcelona: Anagrama.

PETERSON, Jordan B. (1999) Maps of Meaning, London: Routledge.

POLTI, Georges. (1980) Les 36 situations dramatiques, Paris: Éditions d’aujourd’hui.

SOURIAU, Étienne. (1950) Les deux cent mille situations dramatiques, Paris: Flammarion.

WATT, Ian (1999) Mitos del individualismo moderno. Fausto, Don Quijote, Don Juan y Robinson Crusoe, Madrid: Cambridge U.P.

WILLIAMS, Bernard Vergüenza y necesidad. Recuperación de algunos conceptos Morales de la Grecia Antigua, Madrid: Machado.

WILSON, Colin (2001) The Outsider, Londres: Phoenix.

Hores lectives:

30 hores

Dia i hora:

Dimarts de 09:00 a 11:00 hores

Calendari:

Febrer: 15, 22
Març: 1, 8, 15, 22, 29
Abril: 5, 19, 26
Maig: 3, 10, 17, 31
Juny: 14

Lloc:

UNED Barcelona
Av. Río de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona

Idioma:

Català

Ponent:

Gonçal Mayos. Professor-tutor de la UNED Sènior de Barcelona

Inscripció oberta a partir de gener

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada

Més informació al Centre:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona
93 396 80 59
senior@barcelona.uned.es