Select Page

Un recorrido por el Romanticismo del S.XIX, en 5 + 1 obras

Què entenem avui per “Romanticisme”? Quines són les característiques d’aquest moviment artístic sorgit a principis del segle XIX, de manera quasi sincrònica a Europa i fora d’Europa?
L’objectiu del curs és esbrinar en el més pregon de la psique humana de la mateixa manera que ho van fer cinc grans pintors i paisatgistes. Amb l’ajuda d’obres de W. Turner, T. Géricault, G. Friedrich, Pérez Villaalmil, Th. Cole i W. Kent aprofundirem en la sensibilitat romàntica, tal com ells la van descriure, per entendre perquè el Romanticisme no ens parla d’amor i de passió sinó d’una ànima turmentada, destinada al que Rafael Argullol anomena “l’atracció de l’abisme”.
A través d’obres que ens arriben des d’Anglaterra, França, Alemanya, Espanya i els EUA, estudiarem una sensibilitat condicionada per la brutal sublimitat de la natura com a força generadora, impossible de ser combatuda per la insignificança de l’ésser humà.
Els fenòmens naturals, la figura humana sovint d’esquena, les ruïnes, la llum crepuscular i altres elements que trobarem en les obres, ens acompanyaran en el nostre camí.

PROGRAMA

1. G.D. Friedrich: “Monjo al costat del mar”, 1809. Alemanya.

La figura aïllada.

2. T. Géricault: “El rai de la Medusa”, 1819. França

La natura com a estat d’ànim

3. J. Pérez Villaamil: “Atardecer y ensoñación en un país imaginario”, 1827. Espanya

La ruïna com a símbol.

4. Th. Cole: “Expulsió. Lluna i llum de foc”, 1828. EE.UU.

La llum crepuscular i l’interior de la psique humana.

5. J.W. Turner: “El vaixell de vapor davant d’un port en una tormenta de neu», 1842. Anglaterra.

La natura amenaçant

6. Els jardins romàntics d’Anglaterra i Alemanya: Stow, Stourhead, Wilhelmshöhe.

Natura naturans vs. Natura naturata.

Bibliografia General

ANTIGÜEDAD, Mª. D. y AZNAR, S. (1998). El siglo XIX. El cauce de la memoria. Istmo.

ARGAN, G. C. (1998). El arte moderno. Del Iluminismo a los movimientos contemporáneos. Akal.

ARGULLOL, R. (1999). El Héroe y el Único. El espíritu trágico del Romanticismo. Taurus.

ARGULLOL, R. (2006). La atracción del abismo. Un itinerario por el paisaje romántico. Acantilado

ARNALDO, J. (2005). Estilo y Naturaleza. La obra del arte en el Romanticismo alemán. Antonio Machado ediciones.

BURKE, E. (2014). De lo sublime y lo bello. Alianza.

BUTTLAR, A. (1993). Jardines del Clasicismo y el Romanticismo. El jardín paisajista. Nerea.

FOCILLON, H. (1927). La peinture au XIXe siècle: Le retour à l’Antiquité, le Romanticisme. De Klarna.

HASKELL, F. (1993). History and its Images. Art and the interpretation of the past. Yale.

MARCHÁN FIZ, S. (2010). La disolución del clasicismo y la construcción de lo moderno. Universidad de Salamanca.

Idioma:

Castellà

Modalitat virtual

Servei tècnic virtual: 93 606 56 92

Hores lectives:

9 hores

Dia i hora:

Dimarts de 16:00 a 17:30 hores

Calendari:

Abril: 19, 26

Maig: 3, 10, 17, 24

Ponent:

Dr. Ioannis Mouratidis. Professor tutor de la UNED Província de Barcelona

Inscripció:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada

 

Més informació al Centre:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona
93 396 80 59
activitats@barcelona.uned.es