Select Page

Nombrosos artistes contemporanis han abordat qüestions socials, polítiques i econòmiques a través de pràctiques estètiques que desborden els límits tradicionals de l’art. Aquest curs proposa una mirada crítica a les formes en què l’art contemporani —especialment les arts visuals— ha respost als conflictes del nostre temps: des de la memòria històrica i el feminisme fins a les migracions, la crisi climàtica o la precarització de la vida. A través d’un recorregut per obres, artistes i textos fonamentals, analitzarem com les imatges poden constituir una forma d’intervenció i de pensament polític.

Objectius:

• Analitzar les relacions entre art, imatge i crítica social en les últimes dues dècades (2000-2025).
• Proporcionar eines per a la lectura crítica de pràctiques artístiques contemporànies.
• Reflexionar sobre el paper de l’espectador i la recepció de l’art polític.
• Posar en diàleg pensament filosòfic i pràctica artística.
• Fomentar la participació activa a través del debat i l’anàlisi col·lectiva de casos.

Metodologia:

L’assignatura partirà d’algunes explicacions magistrals però donarà bastant pes a l’anàlisi compartida d’imatges i al debat a classe a partir del visionat d’obres d’art, lectures de fragments de textos, etc.

Adreçat a:

Tot tipus d’alumnat (no calen coneixements previs).

 

PROGRAMA
1.Estètica del drone: Videovigilància i guerra en remot:
Vivim en un món en què cada cop més accions —de vigilància, de control, fins i tot de guerra— es duen a terme a distància, a través de pantalles. Els conflictes armats, la persecució política o la simple gestió del comportament quotidià passen sovint per sistemes de càmeres, drons, algoritmes i arxius digitals. Omer Fast o Hito Steyerl, entre d’altres artistes, centren la seva obra, precisament, en aquestes qüestions. Aquesta sessió planteja preguntes senzilles però inquietants: és possible exercir la violència quan no hi som presents físicament? I més encara: què podem conèixer d’allò que veiem des de lluny, des d’un satèl·lit, des d’un dron o a partir de la petjada digital d’algú?

2. Estètica del col·lapse: on aterrar?
El títol d’aquesta sessió remet a un llibre de Bruno Latour en el qual es compilen una sèrie d’assajos que radiquen entorn a la crisi ecològica. Des de novel·les a pel·lícules, sembla que els imaginaris post-apocalíptics que anticipen la destrucció del món són un tema recurrent en la cultura contemporània com si la crisi que estem vivint actualment fos un fenomen llargament anticipat. Quin paper hi té això en l’art? Poden els artistes contemporanis ajudar-nos a entendre i fer front a aquest gran problema sistèmic? Pot l’art ajudar-nos a reflexionar entorn als problemes ecològics més enllà de les campanyes de conscienciació? A través de l’obra d’Andreas Gursky, Pedro Neves o Patricia Dauder, abordarem aquestes qüestions.

3. Ruïnes del present: Crisi i espais residuals
En aquesta sessió explorarem com les crisis econòmiques, especialment la de 2008, han transformat no només les condicions de vida, sinó també els espais urbans i la manera com els habitem, els recordem o els oblidem. A partir del concepte de no-lloc, formulat per Marc Augé, reflexionarem sobre els espais de trànsit, abandonats o desconnectats de la memòria col·lectiva, com a resultat d’un model econòmic basat en l’especulació i el creixement accelerat. A través de Xavier Ribas, Lara Almarcegui, Isa Genzken veurem com l’art pot fer ressò de la idea de desencaix o residualitat en la construcció de l’espai. D’altra banda, amb l’obra de Hans Haacke (especialment, el projecte Castillos en el aire, de 2012) també s’exploraran les relacions entre cultura, especulació i poder econòmic.

4. Art i absència: Com pot l’art ajudar-nos a comprendre els límits d’allò imaginable?
Amb els mitjans de masses contemporanis i des de l’eclosió del fotoperiodisme al segle XX, sembla que cada cop estem més acostumats a veure imatges de violència. No obstant això, les imatges segueixen tenint el mateix poder a l’hora de conscienciar-nos o, en canvi, s’enfronten al risc de l’entreteniment sensacionalista? D’altra banda, la imatge també pot invisibilitzar, ocultar, fer-nos dirigir la mirada a una altra banda o, al contrari, esdevenir un catalitzador per a la presa de consciència. A través de diversos exemples d’artistes contemporanis (Doris Salcedo, Walid Raad Forensic Architecture) i enllaçant amb el concepte del dol i la invisibilitat que articula Judith Butler a Marcos de guerra, analitzarem aquestes idees.

Bibliografia
Arendt, H. (2006). La condición humana (11.ª ed.). Paidós. (Original publicat 1958)
Azoulay, A. (2015). Civil Imagination: A Political Ontology of Photography. Verso.
Butler, J. (2009). Vida precaria: El poder del duelo y la violencia. Paidós.
Eagleton, T. (2007). La idea de cultura. Gedisa.
Genzken, I. (2007). Oil: Isa Genzken. Koenig Books.
Haacke, H. (2012). Castillos en el aire. Museo Reina Sofía.
Harvey, D. (2013). Ciudades rebeldes: Del derecho de la ciudad a la revolución urbana. Akal.
Latour, B. (2019). Dónde aterrizar: Cómo orientarse en la política en la era del antropoceno. Taurus.
Mbembe, A. (2011). Necropolítica. Melusina.
Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Manantial.
Ribas, X. (2014). Xavier Ribas: Nitrato. Museu d’Art Contemporani de Barcelona / RM Verlag.
Sontag, S. (2003). Ante el dolor de los demás. Alfaguara.

També consultarem diversos recursos online per a treballar amb les diverses obres d’artistes, especialment col·leccions de museus d’art contemporani.

Dia i hores:

Dilluns i dimecres de 9:30 a 11:00 hores

Hores lectives:

6 hores

Calendari:

juliol: 2, 7, 9 i 14

Preu:

25€ / 20€ alumnat UNED

 

Idioma:

Català

Modalitat:

Presencial i virtual (es pot fer format híbrid o un dels dos).
Servei tècnic: 93 606 56 92

Ponent:

Alba Giménez Gil. Professora-tutora de la UNED Barcelona

 

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a Activitats a la fresca

Per a més informació:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona

activitats@barcelona.uned.es