Aquest curs ofereix una aproximació als factors que intervenen en el procés de l’escriptura literària. L’objectiu general és proporcionar els recursos que ajuden a desenvolupar les habilitats per a la creació literària.
El curs se centra en el gènere del conte o relat breu, ja que facilita l’observació dels avanços en el procés creatiu de l’alumnat.
Els mínims teòrics s’articulen com a guia per a la creació de textos i per a proporcionar eines de correcció i millora d’aquests. Les activitats del taller se centren en la creació i anàlisi de textos.
A partir de propostes lúdiques ens proposem estimular la creativitat dels participants i desenvolupar el sentit crític amb pautes en la fase de correcció, tant dels textos propis com d’altres autors.
Objectius:
• Promoure el plaer de la lectura i la creació literària.
• Conèixer les característiques de la narració i els seus mecanismes bàsics de funcionament.
• Oferir recursos i estratègies per a la creació de textos literaris.
• Estimular la creativitat a partir de propostes lúdiques i el sentit crític durant la fase de correcció dels textos.
• Guiar en la creació de textos literaris i proporcionar eines per a corregir-los i millorar-los.
• Desenvolupar habilitats per a l’anàlisi textual.
• Amb caràcter voluntari, escriure un relat original de tema lliure, amb una extensió màxima de 6 pàgines a doble espai i amb Arial 12.
Metodologia:
Cada sessió combinarà tres dinàmiques:
• Una part teòrica amb la lectura i anàlisi de textos narratius seleccionats que serveixin de model per als conceptes específics tractats.
• Una part de la sessió es dedica a les activitats de taller, centrades en la creació i anàlisi de textos (revisió i correcció dels textos elaborats).
• La tercera part serà la lectura col·laborativa dels textos, amb una mirada crítica. Es tracta, sobretot, de gaudir del procés i sorprendre’ns amb el resultat final.
• A meitat del curs, es deixen dues setmanes lliures perquè l’alumnat tingui més temps per a l’elaboració del seu relat
Adreçat a:
Per a participar en el curs, no es necessiten coneixements teòrics específics, sol desitjos d’aprendre a contar històries i de gaudir a través de la lectura i l’escriptura. Pretén ser un curs eficient tant en el nivell d’iniciació com per a aquells que ja siguin aficionats a l’escriptura i vulguin aprofundir i depurar la seva veu i estil propis.
PROGRAMA
(8 Sessions de 2 hores)
1. 17 d’octubre: Presentació del curs-taller. La narració literària. El procés de creació. De la idea al text. Mecanismes de la imaginació/ Exercicis de desbloqueig.
2. 24 d’octubre: El conte/ relato com a gènere. Teoria i pràctica del conte. Subgèneres temàtics. Anàlisi de textos.
3. 31 d’octubre: Eines i tècniques de la creació literària: Elements que conformen un relat. Narrador i punt de vista. Monòleg, fluir de consciència, estil indirecte.
4. 7 de novembre: Treball autònom. Elaboració del relat.
5. 14 de novembre: Treball autònom. Elaboració del relat.
6. 21 de novembre: Trama, argument i estructura. Tema i premissa. Metàfora i isotopies. Correlat objectiu. Estructura temàtica.
7. 28 de novembre: Creació de personatges. El diàleg, el monòleg. Coherència contextual i veu pròpia.
8. 5 de desembre: Espai i temps del relat. Anàlisi de textos
9. 12 de desembre: Els motius literaris, el to, el ritme, l’atmosfera, les tècniques de versemblança. Escriure amb els sentits. La metàfora i el significat.
10. 19 de desembre: Presentació de treballs. Lectura i anàlisi de textos.
Bibliografia
Lectures
• “Casa tomada” (Bestiario, 1951), de Julio Cortázar.
• “Vendrán lluvias suaves” (Crónicas marcianas, 1950), de Ray Bradbury.
• “Hablar con viejas” (La habitación de Nona, 2015), de Cristina Fernández Cubas
• “Mecánica popular” (De qué hablamos cuando hablamos de amor, 1981), de Raymon Carver
• (Crónicas de motel, 1982), de Sam Shepard
• (Los niños tontos, 1956), de Ana María Matute.
• “Subasta” (Pelea de gallos, 2018), de María Fernanda Ampuero.
General
Bradbury, R. (1998). Zen en el arte de escribir. Minotauro..
Fernández Rozas, Gloria, (2009) Escribir y reescribir. Talleres Fuentetaja
Kohan, S.A. (1998) . Cómo lo reescribo. Grafein Ediciones.
Queneau, R. (2009). Ejercicios de estilo. Cátedra.
Steele, A. ed. Gotham Writers´ Workshop (2012). Escribir ficción. Alba.
VVAA (2020). Escribir cuento. Páginas de la espuma.
Zapata, A. (2003). La práctica del relato. Talleres Fuentetaja.
Dia i hores:
Divendres de 9:00 a 11:00 hores
Hores lectives:
16 hores
Calendari:
octubre: 17, 24 i 31
novembre: 7, 14, 21 i 28
desembre: 5, 12 i 19
Preu matrícula:
55€
Idioma:
Català / Castellà
Modalitat:
Presencial
Ponent:
Herminia Meoro Cervilla. Filòloga. Màster en Creació Literària UPF
Tornar a activitats i cursos
Per a més informació:
UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
activitats@barcelona.uned.es