Select Page

Durant aquest curs de Psicologia explicarem els canvis que es produeixen a l’edat adulta i com ens podem adaptar a ells des de la psicologia positiva.

Objectius

• Comprendre els principals canvis psicològics, emocionals, socials i cognitius en les diverses etapes de l’edat adulta.
• Reflexionar sobre el propi procés vital i afavorir estratègies d’adaptació positiva als canvis.
• Identificar factors de benestar i qualitat de vida a l’edat adulta.

Metodologia

El curs estarà dividit en 15 sessions lectives de 2 hores cadascuna (30 hores en total) on es faran:

• Exposicions teòriques breus
• Dinàmiques de grup i reflexió compartida
• Debats i anàlisi de casos
• Exercicis pràctics i d’auto observació
• Es comptarà amb materials audiovisuals

PROGRAMA

SESSIÓ 1: (2 hores) Introducció al desenvolupament a l’edat adulta
◦ Concepte de desenvolupament continu
◦ Perspectives teòriques sobre l’edat adulta

SESSIÓ 2 (2 hores) Canvis biològics i el seu impacte psicològic
◦ Envelliment físic i percepció del propi cos
◦ Salut i qualitat de vida

SESSIÓ 3 (2 hores) Desenvolupament cognitiu a l’edat adulta
◦ Memòria, atenció, intel·ligència fluida vs cristal·litzada
◦ Neuroplasticitat i aprenentatge en l’edat adulta

SESSIÓ 4 (2 hores) Canvis emocionals i regulació emocional
◦ Estabilitat emocional i saviesa emocional
◦ Estrès, ansietat i afrontament

SESSIÓ 5 (2 hores) Construcció de la identitat a l’edat adulta
◦ Continuïtat vs canvi en la pròpia identitat
◦ Relats de vida i narrativa personal

SESSIÓ 6 (2 hores) Relacions interpersonals i xarxes socials
◦ Família, parella, amistats
◦ Solitud i aïllament social

SESSIÓ 7 (2 hores) Treball, carrera professional i jubilació
◦ Significat del treball
◦ Transició cap a la jubilació

SESSIÓ 8 (2 hores) Canvis en el rol familiar
◦ Ser pare/mare en l’edat adulta
◦ Ser avi/àvia i canvis en la dinàmica familiar

SESSIÓ 9 (2 hores) La parella a l’edat adulta i l’envelliment
◦ Desenvolupament de la relació de parella
◦ Sexualitat i intimitat

SESSIÓ 10 (2 hores) Temps lliure, lleure i creativitat
◦ Importància de les activitats significatives
◦ Nous interessos i descobriments

SESSIÓ 11 (2 hores) Espiritualitat, sentit de vida i valors
◦ Canvis en les creences i valors
◦ Cerca de sentit i transcendència

SESSIÓ 12 (2 hores) Pèrdues, dol i adaptació
◦ Experiència de pèrdues (persones, rols, capacitats)
◦ Elaboració del dol

SESSIÓ 13 (2 hores) Salut mental a l’edat adulta
◦ Depressió, ansietat, trastorns cognitius
◦ Factors protectors i promoció de la salut mental

SESSIÓ 14 (2 hores) Envelliment actiu i resiliència
◦ Model de vida activa i compromesa
◦ Estratègies per mantenir la vitalitat psicològica

SESSIÓ 15 (2 hores) Tancament i projectes de futur
◦ Revisió del curs
◦ Projectes personals i perspectives de futur

Bibliografia

Papalia, D. E., & Feldman, R. D. (2022). Desarrollo humano. McGraw-Hill. Manual clàssic i complet sobre el desenvolupament al llarg del cicle vital, amb apartats específics per l’edat adulta i la vellesa.

Martínez, M. (2019). La psicología de la vejez: Claves para un envejecimiento feliz. Desclée de Brouwer.

Maturana, H., & Verden-Zöller, G. (2004). El árbol del vivir. Ediciones Universitarias de Valparaíso. Reflexions sobre el viure, les relacions i el sentit de la vida en totes les etapes.

Dia i hores:

Dilluns de 18:00 a 20:00 hores

30 hores lectives

Calendari:

setembre: 22 i 29
octubre: 6, 13, 20 i 27
novembre: 3, 10, 17 i 24
desembre: 1 i 15
gener: 12, 19 i 26

Idioma:

Català

Lloc:

Aulari CRTTT – Escola de Teixits
Plaça Indústria, sn
03860 Canet de Mar (Barcelona)

Professora Tutora:

Montse Estarlich Forcano

Tornar a assignatures Sènior

Per a més informació:

UNED Canet de Mar
Edifici Vil·la Flora
Gavarra, s/n
03860 Canet de Mar (Barcelona)
93 795 46 25
info@canet.uned.es