Objectius:
Els principals objectius són:
• Presentar la diversitat humana (social i cultural) com a característica essencial de l’ésser humà i, alhora, com a valor a preservar.
• Aprofundir en el coneixement d’alguns dels fenòmens socioculturals rellevants de l’actualitat.
• Traçar les continuïtats, discontinuïtats i innovacions que en aquests fenòmens s’observen.
• Destacar la necessitat de reconèixer la complexitat de tota realitat social, emfatitzant en la diversitat de discursos, representacions, percepcions i vivències que d’un mateix fet es generen.
• Dotar d’elements i instruments que permetin analitzar críticament els fenòmens socioculturals, tot prestant especial atenció al procés de construcció dels discursos i representacions dominants sobre aquests.
• Transmetre la importància del relativisme cultural en l’anàlisi de les societats i cultures humanes.
• Familiaritzar-se amb alguns dels principals conceptes mètodes i teories de l’Antropologia sociocultural.
• Valoritzar les experiències viscudes i els seus protagonistes.
• Capacitar en l’anàlisi de la informació que els múltiples suports i formats actuals ofereixen (premsa, televisió, internet, xarxes socials, etc.).
• Fomentar la reflexió, el diàleg i l’intercanvi d’idees.
Metodologia:
El curs es troba dividit en 15 sessions de caràcter presencial de dues hores cadascuna (30 hores en total).
Les sessions es basaran en dinàmiques participatives; entenent que la participació sempre ha de ser activa. En aquest sentit, la docència fugirà del format de la classe magistral, sense que això sigui una renúncia a la transmissió de coneixements propis de la disciplina.
Un primer recurs per assolir aquest equilibri entre la participació activa i la transmissió, es troba en la mateixa elecció dels fenòmens tractats. L’actualitat dels fets garanteix un coneixement previ per part de l’alumnat que convida a participar; i, alhora, l’interès que aquests desperten, facilita la introducció de la perspectiva científica per al seu anàlisi.
De la mateixa manera, la utilització durant les sessions de materials audiovisuals (documentals, films…), escrits i les pròpies experiències/coneixements dels alumnes al respecte, permetran un ritme més dinàmic i distés però alhora vehicular la transmissió de conceptes, teories… en ser analitzats com a material etnogràfic.
Tanmateix, en algunes de les sessions, es treballaran documents de caire científic (però amb consonància al nivell de l’alumnat) que s’analitzaran conjuntament amb el doble objectiu de familiaritzar-se amb aquests tipus de materials i dotar de les eines analítiques per abordar-los.
L’esquema de qualsevol de les sessions podria ser:
• breu presentació del fenomen;
• una primera aproximació des de la perspectiva antropològica;
• visionat de material audiovisual o textual;
• reflexió conjunta sobre aquest material;
• aprofundiment etnogràfic en el fenomen, establiment de connexions entre la visió macro del fenomen i les experiències personals però també entre aquests i fenòmens anteriors (i en cas d’haver-hi, també amb les vivències personals en els fenòmens anteriors)
PROGRAMA
• L’Antropologia i l’estudi de l’altre: quan l’altre pot ser un mateix. Abordarem novament la qüestió del relativisme cultural per capbussar-nos en els processos d’alterització i alhora entendre com “mira” l’antropologia.
• La cerca de justícia com a universal. A partir d’aquest plantejament inicial ens endinsarem en l’àmbit del jurídic i la diversitat de formes que existeixen per assolir la justícia. Ens detindrem en una mirada contrastada d’algun exemple de dret vindicatori.
• Els moviments migratoris. Transcendirem l’anàlisi dels elements comuns a tot desplaçament, per abordar les problemàtiques compartides que es generen en les societats d’origen i en les receptores. Tanmateix portarem a terme l’anàlisi crític i la desconstrucció del concepte “immigrant”.
• La religió a occident. Establirem una doble aproximació: per una banda, cap a com ha anat variant la/les religions que s’han practicat a les nostres societats; i per l’altra, la relació que aquesta canvis en la religiositat guarden amb els produïts a les nostres societats.
• L’urbanisme: molt més que aixecar cases. Analitzarem a partir d’alguns casos propers el paper que l’urbanisme juga a les nostres societats per “endreçar el nostre món”.
• Els espais públics. Ens aproximarem al món de l’espai públic com a escenari privilegiat de tot tipus de relacions socials.
Bibliografia
• BOHANNAN, P. (1992) Para raros, nosotros. Introducción a la antropología cultural. Madrid: Akal.
• COPANS, J. (1999) Introducción a la Etnología y a la Antropología. Madrid: Acento.
• EMBER, C. R.; EMBER, M. (1997) Antropología cultural, Madrid: Prentice Hall.
• HARRIS, M. (1998) Introducción a la Antropología General. Madrid : Alianza.
• LLOBERA, J. R. (1999) Manual d’antropologia social, Barcelona: Edicions de la UOC.
També hi haurà una bibliografia específica conformada durant el curs que estarà relacionada amb alguns dels temes presentats i que es treballarà a l’aula.
Dia i hores:
Dimarts de 18:00 a 20:00 hores
30 hores lectives
Calendari:
setembre: 23 i 30
octubre: 7 ,14, 21 i 28
novembre: 4, 11, 18 i 25
desembre: 2, 9 i 16
gener: 13 i 20
Idioma:
Català
Lloc:
UNED Cornellà
Centre Cultural García Nieto
C/Mossèn Andreu, 15, 3a planta
08940 – Cornellà de Llobregat
Professors Tutors:
Miguel Doñate Sastre
Raúl Márquez Porras
Inscripcions:
Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.
Tornar a assignatures Sènior
Per a més informació al centre:
UNED Cornellà
Centre Cultural García Nieto
C/Mossèn Andreu, 15, 3a planta
08940 – Cornellà de Llobregat
93 376 70 11
info@cornella.uned.es