Select Page
Aquest curs aspira a dotar als i a les participants dels elements i instruments que la perspectiva antropològica aporta per a una comprensió més profunda d’alguns dels principals fenòmens socioculturals del món contemporani. Partirem de fer una aproximació a com l’antropologia s’atansa a la diversitat humana i la forma de “mirar” que té. I a partir d’aquest punt en aproximarem a qüestions fonamentals la natura, les urbs, l’organització política, les relacions de poder, els moviments migratoris, les formes d’organització econòmica o el pensament religiós. Tanmateix, la mirada que ens ofereix l’Antropologia Sociocultural d’aquests fenòmens contemporanis ens permetrà construir ponts amb fenòmens socials anteriors i amb les pròpies experiències viscudes, així com visualitzar les connexions entre el que passa a la nostra societat i en d’altres llocs del planeta.

Objectius:

Els principals objectius són:
• Presentar la diversitat humana (social i cultural) com a característica essencial de l’ésser humà i, alhora, com a valor a preservar.
• Aprofundir en el coneixement d’alguns dels fenòmens socioculturals rellevants de l’actualitat.
• Traçar les continuïtats, discontinuïtats i innovacions que en aquests fenòmens s’observen.
• Destacar la necessitat de reconèixer la complexitat de tota realitat social, emfatitzant en la diversitat de discursos, representacions, percepcions i vivències que d’un mateix fet es generen.
• Dotar d’elements i instruments que permetin analitzar críticament els fenòmens socioculturals, tot prestant especial atenció al procés de construcció dels discursos i representacions dominants sobre aquests.
• Transmetre la importància del relativisme cultural en l’anàlisi de les societats i cultures humanes.
• Familiaritzar-se amb alguns dels principals conceptes mètodes i teories de l’Antropologia sociocultural.
• Valoritzar les experiències viscudes i els seus protagonistes.
• Capacitar en l’anàlisi de la informació que els múltiples suports i formats actuals ofereixen (premsa, televisió, internet, xarxes socials, etc.).
• Fomentar la reflexió, el diàleg i l’intercanvi d’idees.

Metodologia:

El curs es troba dividit en 15 sessions de caràcter presencial de dues hores cadascuna (30 hores en total).

Les sessions es basaran en dinàmiques participatives; entenent que la participació sempre ha de ser activa. En aquest sentit, la docència fugirà del format de la classe magistral, sense que això sigui una renúncia a la transmissió de coneixements propis de la disciplina.

Un primer recurs per assolir aquest equilibri entre la participació activa i la transmissió, es troba en la mateixa elecció dels fenòmens tractats. L’actualitat dels fets garanteix un coneixement previ per part de l’alumnat que convida a participar; i, alhora, l’interès que aquests desperten, facilita la introducció de la perspectiva científica per al seu anàlisi.

De la mateixa manera, la utilització durant les sessions de materials audiovisuals (documentals, films…), escrits i les pròpies experiències/coneixements dels alumnes al respecte, permetran un ritme més dinàmic i distés però alhora vehicular la transmissió de conceptes, teories… en ser analitzats com a material etnogràfic.

Tanmateix, en algunes de les sessions, es treballaran documents de caire científic (però amb consonància al nivell de l’alumnat) que s’analitzaran conjuntament amb el doble objectiu de familiaritzar-se amb aquests tipus de materials i dotar de les eines analítiques per abordar-los.

L’esquema de qualsevol de les sessions podria ser:
• breu presentació del fenomen;
• una primera aproximació des de la perspectiva antropològica;
• visionat de material audiovisual o textual;
• reflexió conjunta sobre aquest material;
• aprofundiment etnogràfic en el fenomen, establiment de connexions entre la visió macro del fenomen i les experiències personals però també entre aquests i fenòmens anteriors (i en cas d’haver-hi, també amb les vivències personals en els fenòmens anteriors)

PROGRAMA
El programa es presentarà dividit en diversos blocs (alguns dels quals englobaran més d’una sessió) en els que reflexionarem sobre diverses temàtiques a partir de l’estudi etnogràfic de diferents fenòmens socioculturals.
• L’Antropologia i l’estudi de l’altre: quan l’altre pot ser un mateix. Abordarem novament la qüestió del relativisme cultural per capbussar-nos en els processos d’alterització i alhora entendre com “mira” l’antropologia.
• La cerca de justícia com a universal. A partir d’aquest plantejament inicial ens endinsarem en l’àmbit del jurídic i la diversitat de formes que existeixen per assolir la justícia. Ens detindrem en una mirada contrastada d’algun exemple de dret vindicatori.
• Els moviments migratoris. Transcendirem l’anàlisi dels elements comuns a tot desplaçament, per abordar les problemàtiques compartides que es generen en les societats d’origen i en les receptores. Tanmateix portarem a terme l’anàlisi crític i la desconstrucció del concepte “immigrant”.
• La religió a occident. Establirem una doble aproximació: per una banda, cap a com ha anat variant la/les religions que s’han practicat a les nostres societats; i per l’altra, la relació que aquesta canvis en la religiositat guarden amb els produïts a les nostres societats.
• L’urbanisme: molt més que aixecar cases. Analitzarem a partir d’alguns casos propers el paper que l’urbanisme juga a les nostres societats per “endreçar el nostre món”.
• Els espais públics. Ens aproximarem al món de l’espai públic com a escenari privilegiat de tot tipus de relacions socials.
Bibliografia
Hi ha una bibliografia bàsica en què s’ofereix una visió general de l’Antropologia:
• BOHANNAN, P. (1992) Para raros, nosotros. Introducción a la antropología cultural. Madrid: Akal.
• COPANS, J. (1999) Introducción a la Etnología y a la Antropología. Madrid: Acento.
• EMBER, C. R.; EMBER, M. (1997) Antropología cultural, Madrid: Prentice Hall.
• HARRIS, M. (1998) Introducción a la Antropología General. Madrid : Alianza.
• LLOBERA, J. R. (1999) Manual d’antropologia social, Barcelona: Edicions de la UOC.

També hi haurà una bibliografia específica conformada durant el curs que estarà relacionada amb alguns dels temes presentats i que es treballarà a l’aula.

Dia i hores:

Dimarts de 18:00 a 20:00 hores

30 hores lectives

Calendari:

setembre: 23 i 30
octubre: 7 ,14, 21 i 28
novembre: 4, 11, 18 i 25
desembre: 2, 9 i 16
gener: 13 i 20

 

Idioma:

Català

Lloc:

UNED Cornellà
Centre Cultural García Nieto
C/Mossèn Andreu, 15, 3a planta
08940 – Cornellà de Llobregat

Professors Tutors:

Miguel Doñate Sastre
Raúl Márquez Porras

Inscripcions:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a assignatures Sènior

Per a més informació al centre:

UNED Cornellà
Centre Cultural García Nieto
C/Mossèn Andreu, 15, 3a planta
08940 – Cornellà de Llobregat
93 376 70 11
info@cornella.uned.es