Select Page

“El cinema va més enllà de mostrar que la història fa mal; vol que l’espectador experimenti el dolor (i els plaers) d’aquell passat.”
(Robert A. Rosenstone)
La lúcida reflexió d’un dels teòrics nord-americans que millor ha analitzat les relacions entre ficció cinematogràfica i història ens serveix com a punt de partida per a una nova edició del nostre curs. Hi visionarem prop d’un centenar de fragments breus (d’entre 3 i 5 minuts) de pel·lícules de tota mena i època: des del cinema mut fins a l’animació digital més recent. Aventures, batalles, històries d’amor, biografies, musicals, cinema social o d’autor… Una àmplia gamma de gèneres ens ajudarà no només a entendre, sinó també a sentir aquell passat apassionat. Fragment a fragment, crispeta a crispeta, contextualitzarem l’evolució històrica del període comprès entre les dues guerres mundials —una era marcada a sang i ferro que definí la primera meitat del segle XX.

Objectius:

‒ Realitzar un recorregut per la història i la cultura de la Baixa Edat Contemporània entre 1914-1945 a través del cinema de ficció històrica, llargmetratges, telefilms i telesèries.
‒ Aprendre a analitzar críticament les imatges i les produccions filmogràfiques en el seu context contemporani i alhora com a eines pel coneixement dels grans fenòmens del nostre passat i present.
‒ Estimular la participació, el debat i l’esperit crític des de l’experiència personal de l’alumne davant els esdeveniments històrics i els diferents discursos historiogràfics.

Metodologia:

‒ Introducció i presentació dels aspectes fonamentals del coneixement històric (factors, esdeveniments, processos …)
‒ Reconeixement dels principals elements característics de cada fenomen històric analitzat mitjançant una selecció curada de fragments cinematogràfics significatius.
‒ Qüestionament i reflexió, conjunta amb l’alumnat, sobre la veracitat històrica i la versemblança artística de les fonts emprades.

Amb cada fragment projectat a la nostra aula sènior, com qui va degustant crispetes a la sala de cinema, gràcies al cel·luloide reviuran Zapata i Pancho Villa. Lluitarem als camps de Flandes, entre màscares i gas mostassa i Lawrence cavalcarà per alliberar Damasc. El
Potemkin tronarà i, amb rauxa bolxevic assaltarem el Palau d’Hivern de la mà de la càmera d’Eisentein. Capitularem i desfilarem amb Willson per les avingudes de Versalles.
Morirem de Grip espanyola a Filadèlfia i emigrarem per treballar com a extres a Hollywood.
I marxarem cap a Roma, cantant amb els camicie nere. A les grans cerveseries de Munich brindarem sota el signe de la nova esvàstica. A Xicago, dispararem contra la llei seca i, abans no arribi el crac del 29 serem l’avantguarda dels cabarets de Berlín.
Impulsats per la gana farem la ruta 66 fins la daurada Califòrnia. Fugirem de la Lubianka en plena nit estalinista. Defensarem Madrid, perdrem a l’Ebre i ens retirarem de Barcelona tot caminant fins les platges d’Argelès. Sota els efectes de les amfetamines conduirem
panzers camí de París. Cridaran les sirenes antiaèries i ens amagarem dins les andanes del metro de Londres. Caurà Singapur, gaudirem d’una doble identitat a Casablanca i a l’Atlàntic serem mossegats per llops submarins. Suarem la cansalada al desert i a la selva birmana, fins travessar una delgada línia vermella de bogeria i violència. Al nostre receptor de ràdio sintonitzarem la música de Shostakóvitx. Desapareixerem per milers als forns d’Auschwitz, als carrers d’Stalingrad, a les platges de la Normandia i a les coves d’Iwo
Jima. Contemplarem les runes fantasmagòriques de Varsòvia, Budapest, Dresden, Hiroshima i Nagasaki.

PROGRAMA

Les tres dècades compreses entre 1914 i 1945 representen la travessia més tràgica i transcendental del segle XX, un període on el món va viure l’enfonsament de les velles certeses i l’ascens de nous i inquietants horitzons polítics. De les trinxeres de la Gran Guerra a les ruïnes de Berlín i Hiroshima, el xoc entre el liberalisme, el feixisme i l’estalinisme marcarà una època de gran radicalització ideològica, i els Estats Units i la Unió Soviètica emergiran finalment com a noves potències en oberta disputa pel domini mundial. Aquest curs ens convida a fer una aproximació cinematogràfica a un temps tan convuls com interessant, una època que va oscil·lar entre l’esperança i el terror: des del somni de les joves democràcies fins a la nit dels camps de concentració; de l’art de l’avantguarda als bombardeigs sistemàtics; de la proclamació de llibertats al silenci imposat pels totalitarismes.

Les 15 sessions del curs desenvoluparan el següent temari i continguts històrics:
1) La Primera Guerra Mundial (1914-1918).
2) Revolució russa i naixement de la Unió Soviètica.
3) Roaring Twenties i Gran Depressió.
4) Ascens i caiguda del feixisme i del nazisme.
5) De la Guerra d’Espanya a la Segona Guerra Mundial (1936-45).

Bibliografia

Breu, Ramon: La historia a través del cine. Editorial Graó. Barcelona, 2012.
Barrenetxea Marañón, Igor: “El fenómeno del nazismo en el cine de ficción”, en Entelequia, Revista Interdisciplinar, núm. 17, 2004.
Bueno Urritzelki, Mikel: “La revolución rusa en el cine: un análisis comparativo”. FilmHistoria Online, Vol. 29, núms. 1-2 (2019).
Caparros Lera, José María: 100 películas sobre historia contemporánea. Alianza editorial. Madrid, 1997.
Coro Rubio, Pobes: La historia a través del cine. Estados Unidos: una mirada a su imaginario colectivo. Editorial de la Universidad del País Vasco, Bilbao, 2010.
Da Costa: El cine del III Reich. Desmontando el cine nazi en 50 películas (1933-1945). Notorius Ediciones, Madrid, 2016.
Ferro, Marc: Historia contemporánea y cine. Ariel Historia. Barcelona, 1995.
Gubern, Roman: Historia del cine. Editorial Lumen. Barcelona, 1989.
Hobsbawn, Eric: Història del Siglo XX. Editorial Crítica, Barcelona, 2011.
López Varona, Luis: La Segunda Guerra Mundial y el cine. Edición especial 80th aniversario. Cult Books, Madrid, 2019.
Monterde, José Enrique; Selva Masoliver, Marta i Solà Arguimbau, Anna: La representación cinematográfica de la historia. Akal. Barcelona, 2002.
Romero, Emilio G.: La primera guerra mundial en el cine. El refugio de los canallas. T&B Editores, Madrid, 2013.
Rosenstone, Robert A.: La historia en el cine. El cine sobre la historia. Ediciones Rialp. Madrid, 2016.
Sánchez-Biosca, Vicente: Cine y Guerra Civil española. Del mito a la memoria. Alianza Editorial, Madrid, 2006.
Valero Martínez, Tomás: La Historia de España Contemporánea vista por el cine. Colección Film-Historia, 13, Universitat de Barcelona, 2010.

Dia i hores:

Dijous de 18:00 a 20:00 hores

30 hores lectives

Calendari:

octubre: 2, 9, 16, 23 i 30
novembre: 6, 13, 20 i 27
desembre: 4, 11 i 18
gener: 8, 15 i 22

 

Idioma:

Català

Lloc:

UNED Cornellà
Centre Cultural García Nieto
C/Mossèn Andreu, 15, 3a planta
08940 – Cornellà de Llobregat

Professors Tutors:

Xesco Montañez Zarcero
Jose Luís Subías Barrera
Miguel Alonso Ibarra

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a assignatures Sènior

Per a més informació al centre:

UNED Cornellà
Centre Cultural García Nieto
C/Mossèn Andreu, 15, 3a planta
08940 – Cornellà de Llobregat
93 376 70 11
info@cornella.uned.es