Select Page

Aquest curs és una aproximació a la història del teatre des d’un enfocament particular: l’anàlisi de la posada en escena, amb una atenció especial al desenvolupament de l’escenografia i als canvis en l’arquitectura teatral. A través d’aquest enfocament, el curs pretén oferir una mirada global i transversal del teatre com a art de l’espai; una història en què cada transformació escènica ens parla d’una manera diferent d’entendre la representació, la ficció i l’experiència compartida amb el públic.

Objectius:

• Entendre l’evolució històrica del teatre a través dels seus espais escènics, arquitectures i dispositius escenogràfics.
• Analitzar com la configuració de l’espai escènic condiciona la relació entre actor, espectador i representació.
• Valorar l’escenografia com un llenguatge visual autònom dins de l’espectacle teatral.
• Fomentar el pensament escènic com a eina d’anàlisi històrica, cultural i artístic.

Metodologia:

Aquest curs se centrarà en aprendre la història del teatre a través d’imatges i vídeos que mostren com han canviat l’escenografia i els espais teatrals al llarg del temps. Veurem produccions de diferents èpoques per a entendre com eren els escenaris i com es representaven les obres a cada moment. També llegirem alguns textos teatrals per a imaginar com es podrien haver muntat, i farem activitats en grup on cada equip proposarà una posada en escena inspirada en un període històric. A més, realitzarem una visita a un teatre per a conèixer el seu interior, l’escenari, els bastidors i la part tècnica. Serà un curs visual, pràctic i participatiu.

 

PROGRAMA

TEMA 1: Teatre grec – Origen arquitectònic i escènic del teatre occidental
• Espai escènic: theatron, orchestra, skené
• Ús del paisatge natural: teatres a l’aire lliure aprofitant l’acústica
• Màscares, coturns i vestuari com a part del disseny escènic
• Funció simbòlica i ritual de l’espai

TEMA 2: Teatre romà – Evolució monumental i tècnica
• Escena fixa i decorada: scaenae frons com a fons arquitectònic
• Innovacions tècniques: telons, tramoies i efectes mecànics
• Amfiteatre vs. teatre: formes de representació diferenciades
• Velarium i distribució del públic

TEMA 3: Teatre medieval – Espais mòbils i escenografia simbòlica
• Desaparició de l’edifici teatral clàssic
• Teatre litúrgic: altars com a escenaris
• Representacions a l’aire lliure: carros, mansions, simultaneïtat escènic
• Simbologia religiosa en la decoració escènica

TEMA 4: Renaixement – Redescobriment de la perspectiva i la màquina escènica
• Teatre a la italiana: caixa escènica, prosceni, telons
• Arquitectura renaixentista: Teatre Olímpic de Vicenza, Teatre Farnese
• Ús de decorats pintats i escenografies en perspectiva
• Tramoies i efectes visuals coordinats

TEMA 5: Commedia dell’arte i teatre popular itinerant
• Escenaris portàtils i estructures simples
• Absència d’escenografia pictòrica: ús expressiu de màscares i objectes
• Aprofitament de l’espai urbà com a escena
• Escenografia improvisada i funcional

TEMA 6: Teatre isabelí – Escenografia simbòlica en arquitectura circular
• Teatres com el Globe: estructura oberta, sense decoració pictòrica
• Ús escènic de balcons, trapes i galeries
• Decorat verbal i simbòlic: el text supleix l’escenografia
• Relació directa amb el públic i espai tridimensional

TEMA 7: Segle d’Or espanyol – Corrals de comèdies i escenografia funcional
• Arquitectura tancada i jerarquitzada socialment
• Escenografia austera, amb elements mòbils simples
• Ús del taulat, de bastidors i de telons rudimentaris
• Il·luminació natural i disposició de l’espai urbà

TEMA 8: Neoclassicisme – Regles i escenografia codificada
• Recerca de l’ordre, simetria i unitat espacial
• Decorats en perspectiva i escenografia estandarditzada
• Reformes teatrals inspirades en la raó i el control moral
• Teatres reformats per afavorir la claredat escènica

TEMA 9: Romanticisme – L’escenografia com a emoció visual
• Escenografia pictòrica i evocadora: ruïnes, tempestes, castells
• Major complexitat en la tramoies: canvis ràpids i efectes de boira
• Decorats teatrals que potencien el drama emocional
• Llum i ombra com a recursos expressius

TEMA 10: Realisme i naturalisme – Escenografia com a reproducció exacta
• Espais tancats i quotidians a escena
• Detalls hiperrealistes: mobiliari, portes, objectes reals
• La quarta paret i la mirada voyeurista de l’espectador
• Integració de tecnologia: gas, llum elèctrica, maquinària oculta

TEMA 11: Avantguardes – Trencament amb la tradició escènica
• Appia i Craig: escenografia abstracta i conceptual
• Ús expressiu de la llum i del volum escènic
• Constructivisme rus: estructures mòbils i utilitàries (Meyerhold)
• Brecht: escenografia com a crítica, antiil·lusionista i didàctica

TEMA 12: Teatre del segle XX – Del símbol a l’espai buit
• Artaud i l’espai sensorial: escenografia com a experiència violenta
• Grotowski i l’“espai pobre”: escenografia mínima, centrada en l’actor
• Teatre ambiental, circular i no convencional
• Happenings i ús de l’espai urbà o no teatral

TEMA 13: Tecnologia i multimèdia – Escenografia digital i virtual
• Integració de projeccions, pantalles i mapping
• Escenografia expandida mitjançant realitat augmentada
• Interactivitat escènica i ús de sensors
• Transformació de l’espectador en part de l’espai escènic

TEMA 14: Teatre contemporani – Escenografia híbrida, flexible i conceptual
• Fusió de mitjans: dansa, instal·lació, arts visuals i teatre
• Espais transformables, mòbils i adaptables
• Escenografies conceptuals que dialoguen amb el discurs dramàtic

Bibliografia

Oliva, C. (1992). Historia básica del arte escénico. Madrid: Ediciones Cátedra
Oliva, C., & Torres Monreal, F. (2000). Teoría y práctica del teatro. Madrid: Cátedra
Barroso, J. L. (2006). Historia del teatro universal
González Barrera, J. (1994). Arquitectura teatral y escenografía en España (siglos XVI-XVIII). Sevilla: Universidad de Sevilla
Craig, E. G. (1911). El arte del teatro. Madrid: Fundamentos (edición en español)
Jacquot, J. (Ed.). (1967). La escenografía en Europa. Madrid: Aguilar (colección Teatre)
Savarese, N. (1992). Il teatro all’antica: Architettura teatrale tra Rinascimento e Barocco. Roma: Bulzoni

Dia i hores:

Dimecres de 16:00 a 18:00 hores

30 hores lectives

Calendari:

setembre: 24
octubre: 1, 8, 15, 22 i 29
novembre: 5, 12, 19 i 26
desembre: 3, 10 i 17
gener: 14 i 21

 

Idioma:

Català

Lloc:

UNED Sant Boi
Edifici l’Olivera
Plaça Montserrat Roig, 1, 1a planta
08830 Sant Boi de Llobregat

Professora Tutora:

Laura Orri Sancha

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a assignatures Sènior

Per a més informació al centre:

UNED Sant Boi
Edifici l’Olivera
Plaça Montserrat Roig, 1, 1a planta
08830 Sant Boi de Llobregat
93 654 53 33 / 93 652 98 40
info@santboi.uned.es