Select Page

Thauma arkhe tes sophias: “l’astorament és el principi de la saviesa”, deia Aristòtil. Astorament davant de què? Davant del fet que les coses apareguin, davant del fet que el món se’ns mostri com un enigma sobre el qual preguntar. El raonar filosòfic –que és sempre un enraonar– neix com un meravellar-se per l’aparició de les coses i del món com a totalitat. La pregunta pel principi constitutiu d’aquest món donà lloc als primers passos de la filosofia a la Grècia dels segles VII i VI a.C. Des d’aleshores, la història d’Europa ha quedat relligada a aquesta descoberta grega, com una font –un naixement– on tornar a beure constantment. El món hel·lenístic, Roma, l’Europa “medieval” i l’anomenat, precisament, Renaixement, són mostres d’aquest diàleg amb les nostres fonts, un diàleg esforçat i alhora sempre polèmic. La lectura dels clàssics ens posa a prova, ens interpel·la. “La serenitat dels clàssics s’acaba quan els llegeixes”, diu sempre Jordi Sales. Així doncs, per tal de “desasserenar-nos”, ens introduirem en la lectura d’alguns dels textos filosòfics representatius d’aquesta història. Malgrat la distància temporal que ens separa d’aquests autors, veurem com certes qüestions segueixen estant ben presents per a nosaltres.

Objectius:

• Apropar-se als problemes essencials de la filosofia en el seu naixement.
• Veure el desenvolupament històric de les qüestions.
• Situar històricament les respostes i comparar-les.
• Llegir textos filosòfics originals i fer-ne una posada en comú a classe.
• Fomentar el diàleg a partir de les nostres pròpies preguntes i inquietuds.

Metodologia:

El curs s’estructura en dos tipus de sessions: la classe magistral (12 sessions) i el comentari en comú de les lectures seleccionades (3 sessions).

 

PROGRAMA
  1. L’aurora de la filosofia grega
  2. Sòcrates i Plató
    Lectura (1): Plató, Menó
  3. Aristòtil
  4. Les escoles hel·lenístiques
    Lectura (2): Sèneca, De la vida benaurada
  5. La recuperació renaixentista de Grècia
  6. La filosofia grega, avui
    Lectura (3): Pierre Hadot, La filosofia com a manera de viure
Bibliografia

– PLATÓ, Menó
– SÈNECA, Discursos
– HADOT, P. La filosofia com a manera de viure
– G. REALE i D. ANTISERI, Historia del pensamiento filosófico i científico, Herder, 1995
– K. JASPERS, Introducció a la filosofia, Edicions 62, 1993
– A. BLOOM, Gigantes y enanos, Gedisa, 1999
– R. BRAGUE, Europa, la via romana, Barcelonesa d’Edicions, 1992
– J. SALES, Estudis sobre l’ensenyament platònic (I), Ed. Anthropos.
– J. BURNET, La filosofia grega. De Tales a Plató, Societat Catalana de Filosofia (IEC), 2013
– T.A. SLEZÁK, Leer a Platón, Alianza Universidad, 1997
– G. REALE, Introducción a Aristóteles, Herder, 1985

Dia i hores:

Dimarts de 9:00 a 11:00 hores

30 hores lectives

Calendari:

Febrer: 10, 17 i 24
Març: 3, 10, 17 i 24
Abril: 7, 14, 21 i 28
Maig: 5, 12 i 19
Juny: 2

 

Idioma:

Català

Lloc:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona

Professor Tutor:

Jordi Casasampera Fernández. Filòsof

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a assignatures Sènior

Per a més informació:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
senior@barcelona.uned.es