La nostra vida està modulada pels cicles canviants de la nostra manera de comunicar-nos.
A la infantesa no hi ha filtres i resulta molt fàcil fer nous amics simplement amb la pregunta: “Vols ser amic meu?”.
L’adolescència és una època complicada, caracteritzada per la solidesa del grup d’amistats, i a la vegada per un sentiment profund i dolorós de soledat: “Ningú no m’entén”.
La fase juvenil fins als 30 té tot l’esbojarrament dels amics, la universitat, els grups, la nit. A més els estudis permeten una bona dosi de temps d’oci que compartim amb joia amb els amics. “Quedem?”
Arriba l’edat adulta i els fills i les relacions no familiars s’espaien. La feina, les activitats infantils, la construcció d’una vida adulta plena de responsabilitats són llastres per a l’amistat. “Uff, no tinc temps”.
Però ai….arriba l’edat madura i resulta que el buit i allò que em descuidat es fa palès amb marxa dels fills de la casa, amb l’arribada de la jubilació o amb la reflexió:
• Què fer amb tot aquest temps?
• Amb qui compartir-lo?
• Com sortit de la soledat no desitjada?
• De debò que és tant difícil conèixer nova gent?
Però, i si no fos així? Podem revertir aquest cicle desfavorable?
I tant que sí!
I si resulta que podem aplicar tots els recursos apresos durant la vida?
a) Parlem de la timidesa
b) Aprofitem tot el bagatge de coneixements i experiència que tenim
c) Aprofitem el radar natural que tenim a certes edats per evitar la toxicitat.
d) Descobrim que tenim un munt de coses que compartir amb gent com nosaltres.
e) Reconeixem les mancances dels altres: mateixes ganes de fer amistat que nosaltres.
En aquest curs, aprendrem i treballarem de manera pràctica i dinàmica, tècniques de comunicació integrades i assertivitat amb coneixements d’intel·ligència emocional, comunicació no verbal i resolució de conflictes amb serenitat.
PROGRAMA
Bloc 1: Fonaments de la comunicació (Sessions 1-4)
Objectiu: Entendre què és la comunicació i com la fem servir dia a dia.
1. Introducció al curs i al concepte de comunicació
◦ Presentació de participants.
◦ Què vol dir comunicar-se? Tipus de comunicació.
◦ Dinàmica.
2. La comunicació verbal i no verbal
◦ Paraules, to, gestos i expressions facials.
◦ Dinàmica.
3. Escolta activa i empatia
◦ Què és escoltar? Com ho fem bé?
◦ Exercicis d’escolta en parelles.
4. Barreres i palanques per a la comunicació
◦ Malentesos, prejudicis, distraccions, dificultats pròpies de l’edat.
◦ Debat: Situacions reals i com superar-les.
Bloc 2: Expressar-se amb confiança (Sessions 5-7)
Objectiu: Millorar la seguretat i claredat al parlar.
5. Parlar amb claredat i assertivitat
◦ Diferència entre assertivitat, passivitat i agressivitat.
◦ Dinàmica.
6. Comunicar emocions de manera saludable
◦ Expressar sentiments sense ferir ni reprimir.
◦ Exercici: “Jo sento que… quan tu…”
7. Practicar situacions quotidianes
◦ Fer nous amics, iniciar converses, mantenir-les.
◦ Role-playing.
Bloc 3: Fer i mantenir amistats (Sessions 8-10)
Objectiu: Enfocar la comunicació per crear vincles socials nous i duradors.
8. Conèixer gent nova
◦ Superar la timidesa i la por al rebuig.
◦ Joc de presentació múltiple en rotació.
9. Mantenir les relacions en el temps
◦ Comunicació contínua, gestos i atenció a l’altre.
◦ Dinàmica.
10. Escoltar per fer amics
◦ L’art d’interessar-se sincerament pels altres.
◦ Dinàmica.
Bloc 4: Resolució de conflictes (Sessions 11-13)
Objectiu: Gestionar desacords i malentesos de forma constructiva.
11. Comprendre el conflicte
◦ Causes habituals i actituds que l’alimenten.
◦ Casos pràctics.
12. Tècniques per resoldre conflictes
◦ Comunicació no violenta, escolta activa, negociació.
◦ Role-playing: Discussió entre amics amb solució cooperativa.
13. Perdonar i deixar anar
◦ El paper del perdó i la tolerància en l’amistat.
◦ Dinàmica.
Bloc 5: Consolidació i aplicació (Sessions 14-15)
Objectiu: Integrar el que s’ha après i crear vincles entre els participants.
14. Simulació social
◦ Creació d’un espai informal de trobada i conversa.
◦ Pràctica: “Els dimecres, quedem” (simulació d’una trobada entre amics).
15. Tancament i valoració del curs
◦ Compartir aprenentatges, emocions i experiències.
◦ Activitat final: arbre dels missatges d’amistat.
Bibliografia
1. Casafont, D. (2017) : Viatge al teu cervell: Descobreix com funciona el cervell i entén millor la teva comunicació. Rosa dels Vents.
2. Capdevila, R. (2015) : Educar les emocions: El repte de la comunicació afectiva. Eumo Editorial.
3. Soler, J., & Tort, A. (2013) : Parlar i escoltar: La comunicació interpersonal com a eina de canvi. Graó.
4. Martínez, M. (2019) : Assertivitat i comunicació: Dir el que penses sense ferir ni callar-te. Editorial UOC.
5. Viladoms, C. (2021) : Relacions humanes i benestar: Claus per a una vida social més plena. Angle Editorial.
6. Goleman, D. (1995) : La inteligencia emocional: Por qué es más importante que el coeficiente intelectual. Editorial Kairós.
7. Rosenberg, M. (2003) : Comunicación no violenta: Un lenguaje de vida. Gran Aldea Editores.
8. Covey, S. (2004) : Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva: Lecciones poderosas para el cambio personal. Paidós.
9. Riso, W. (2012) : Pensar bien, sentirse bien: Técnicas para desarrollar el pensamiento positivo. Editorial Planeta.
10. Ferrer, A. (2018): Escuchar para entender: Claves para una comunicación empática. Editorial Desclée de Brouwer.
11. Garcès, M. (2025): La pasión de los extraños. Una filosofia de la amistad, Gutenberg.
Dia i hores:
Dimarts de 18:00 a 20:00 hores
30 hores lectives
Calendari:
setembre: 23 i 30
octubre: 7,14,21 i 28
novembre: 4,11,18 i 25
desembre: 2, 9 i 16
gener: 13 i 20
Idioma:
Català
Lloc:
UNED Cornellà
Centre Cultural García Nieto
C/Mossèn Andreu, 15, 3a planta
08940 – Cornellà de Llobregat
Professora Tutora:
Rosa Solà Maset
Inscripcions:
Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.
Tornar a assignatures Sènior
Per a més informació al centre:
UNED Cornellà
Centre Cultural García Nieto
C/Mossèn Andreu, 15, 3a planta
08940 – Cornellà de Llobregat
93 376 70 11
info@cornella.uned.es