El cinema es converteix aviat en el millor medi natural capaç d’heretar tots aquests universos literaris d’inquietud i portar-los a la pantalla amb un llenguatge expressiu propi.
Aquest curs pren com a punt de partida alguns dels grans referents de la literatura gòtica i fantàstica per analitzar-los des de la seva construcció cinematogràfica. Es tracta, en definitiva, d’una proposta que sense defugir l’anecdòtic es fonamenta en el llenguatge i en la posada en escena; el cinema com a escriptura i alquímia que reprodueix la seva pròpia visió del fantàstic amb les imatges en moviment.
Objectius:
• Estudiar els principals arquetips del fantàstic des de la mirada dels cineastes més representatius del gènere.
• Posar una especial atenció en el llenguatge cinematogràfic. S’analitzaran els moviments de càmera, la configuració de l’espai, els enquadraments, el color …
Metodologia:
Classes magistrals, projecció i anàlisi de seqüències.
PROGRAMA
2. La novel.la gòtica. Horace Walpone. Matthew G.Lewis. Anne Radcliffe. El gòtic en el cinema.
3. Mary Shelley i el modern Prometeu. Frankenstein: De James Whale a Kenneth Branagh.
4. Edgar Alan Poe. El cicle Roger Corman.
5. Fantasmes victorians. Henry James: Un altre pas de rosca. Arquitectures malignes: The Haunting (1963), La leyenda de la mansión del infierno (1973), El resplandor (1980).
6. Els vampirs. Origens. La literatura vampírica: Sheridan Le Fanu i John William Polidori. Dràcula de Bram Stoker. Els vampirs en el cinema: de Nosferatu (1922) a Nosferatu (2024).
7. Metamorfosi. Robert Louis Stevenson i L´estrany cas de Dr. Jekyll y Mr. Hyde. Els homes llop. La dòna pantera I el cinema de Jacques Tourneur.
8. La pantalla diabòlica. Satanàs (1934), La semilla del diablo (1968), El exorcista (1973), La profecía (1976), El corazón del ángel (1987).
Bibliografia
CARROLL, Noël (2005) Filosofia de terror o paradojas del corazón. A.Machado libros, Madrid.
CESERANI, Remo (1999) Lo fantástico. A.Machado libros, Madrid.
LATORRE, José Maria (1987) El cine fantástico. Colección Dirigido por… , Barcelona.
LENNE, Gérard (1974) El cine “fantástico” y sus mitologías. Editorial Anagrama, Barcelona.
LOSILLA, Carlos (1993) El cine de terror. Ediciones Paidos, Barcelona.
LLOPIS, Rafael (2013) Historia natural de los cuentos de miedo. Ediciones y Talleres de Escritura Creativa Fuentetaja.
LOVECRAFT, H.P (1984) El horror en la literatura. Alianza, Madrid.
PORCEL, Pedro. (2018) Cine de terror 1930-1939. Un mundo en sombras. Desfiladero Ediciones.
TRIAS, Eugenio (1982) Lo bello y lo siniestro. Seix Barral, Barcelona.
VEGA, Pilar (2017) Maravilloso y fantástico: dos ámbitos de escritura. Editorial Fragua, Madrid.
Dia i hores:
Divendres de 11:30 a 13:30 hores
30 hores lectives
Calendari:
setembre: 19 i 26
octubre: 3, 10, 17, 24 i 31
novembre: 7, 14, 21 i 28
desembre: 5, 12 i 19
gener: 16
Idioma:
Català
Lloc:
UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
Professor Tutor:
Salvador Bernabé Ridorsa
Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.
Tornar a assignatures Sènior
Per a més informació al centre:
UNED Barcelona
Avinguda Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
senior@barcelona.uned.es