Select Page

Només en un segle (el segle XX), el jazz va passar de ser una música d’arrel, folklòrica, de ball i localitzada en un punt geogràfic (New Orleans) a ser un fenomen internacional, globalitzat i intel·lectualitzat. També va passar ràpidament per diferents etapes estil·lístiques: una etapa arcaica, una clàssica, el bebop i tota una sèrie d’estils d’avantguarda que el van consolidar i definir com un dels corrents musicals i artístics més potents i característics del segle.
A Europa el jazz va arribar aviat. Primer va ser una moda la qual s’imitava i es prenia com a model. Després, un cop consolidat, el bagatge cultural i musical europeu va fer seu el nou estil i es va encarregar d’emmotllar-lo amb un caràcter propi, creant un estil (o una multitud d’estils) que es poden diferenciar enormement de les corrents americanes.
Un cop entrats al S.XXI, i amb una bona perspectiva, és interessant obtenir una visió d’alguns dels protagonistes del jazz (i concretament del jazz-piano) que han forjat el camí fins els nostres dies, i que, malgrat no procedir del continent que va acollir el naixement de l’estil, han sabut plasmar la seva personalitat en la música i tenyir-la d’un color diferenciador enriquint el gènere de sensacions i experiències diferents amb la mateixa intensitat cultural, musical i intel·lectual que els que podríem considerar (sense raó) més “genuïns”.
Amb aquesta intenció, doncs, farem un viatge per a diferents països europeus per a descobrir-hi personalitats musicals interesantíssimes que poden sorprendre i també encisar a qui participa del curs, algunes (poques) de consagrades i d’altres injustament ignorades pel gran públic, mostrant un panorama ric, interessant i digne, al mateix nivell de l’avantguarda mundial.

A part de la matèria més específica, és a dir, del tractament de les obres I de la seva interpretació des de diferents punts de vista, també es farà una introducció històrica tant del context (el període, els corrents artístics) com del compositor, intèrpret o estil en si. També es tractaran els fets extra-musicals que estan relacionats amb els músics i que d’alguna manera ajuden a entendre i comprendre més el perquè de la seva existència i de la seva creació.
També es farà una introducció sobre el tipus d’obra que es tractarà tenint en compte la seva essència quant a gènere musical.
D’altra banda s’extrauran les parts més representatives i/o més il·lustratives de les obres per a fer-ne anàlisis des de diferents perspectives: formal, instrumental, melòdic, harmònic, etc.

Objectius

• Valorar els elements distintius de la cultura occidental
• Valorar els elements distintius de la música occidental
• Conèixer els fets i personatges més importants relacionats amb la música de la cultura occidental
• Adquirir un substrat cultural i musical que ens ajudi a entendre l’evolució dels diferents estils i èpoques dins la història de la música
• Crear interès per tot allò proper que té un valor artístic i cultural, donant èmfasi als fets i personatges pròpiament musicals.
• Valorar la música com a element com a mitjà de comunicació i expressió personal i interpersonal
• Aprofundir en la història de la música
• Respectar tot fet musical valorant les manifestacions musicals d’èpoques diferents de l’actual
• Reconèixer i valorar fets extra musicals que s’esdevenen en el context del fet pròpiament musical que es treballarà
• Crear debats sobre el nostre patrimoni musical
• Identificar els fets més representatius del nostre entorn musical
• Descobrir el jazz com a un univers sonor capaç de proporcionar sensacions auditives i intel·lectuals interessants, subtils i emotives.
• Descobrir el jazz europeu en la seva faceta pianística
• Descobrir i valora la incidència que la música ha tingut i té cap a les altres arts, sobretot en el cinema, la literatura i la pintura.

Metodologia

El curs estarà dividit en 15 sessions de caràcter presencial de 2 hores cadascuna (30 hores en total). Una sessió es farà fora de l’aula: el concert de final de trimestre.

Les sessions combinaran la classe magistral, el debat amb els alumnes, l’audició de peces musicals, la projecció de vídeos i la interpretació d’exemples per part del professor.

S’utilitzaran els recursos que ofereix internet per al desenvolupament de les classes i també fotocòpies per a facilitar millor la comprensió dels continguts per part de l’alumnat.
Es crearan diàlegs i debats amb l’alumnat per tal d’afavorir l’absorció de les matèries explicades.

També es disposarà d’un teclat per a exemplificar o per a aclarir conceptes des d’un punt estrictament musical.

PROGRAMA

1. Enrico Pieranunzi
2. Martial Solal
3. Michel Petrucciani
4. Baptiste Trotignon
5. Esbjörn Svensson
6. Stefano Bollani
7. Dino Rubino

– Visió jazzística del panorama pianístic global europeu
– Biografies
– Fets extra-musicals relacionats amb la seves vides artístiques
– Anàlisi parcial d’algunes obres i interpretacions
– Audicions i visualitzacions d’aquest material.

– Concert-master de finals de curs (sessió 15).

Bibliografia

– Música y palabras. Rafael Esteve (Océano)
– Vida y música de Bill Evans. Petter Pettinger (Globalrythm)
– Historias curioses del jazz. Lawrence Lindt (Ma non troppo
– Enciclopèdia “Maestros del jazz” (Planeta Agostini)
– Jazz. La historia completa. Julia Rolf (Ma non troppo)
– Historia del jazz moderno. Frank Tirro (Ma non troppo)
– Jazz. Merwin Cooke (Ediciones Destino)
– Atlas de la música (Alianza Atlas)
– Historia de la música occidental. Donald J. Grout (Alianza Música)
– Diccionari de la música. Roland de Candé (Edicions 62)
– Curso de formas musicales. J. Zamacois (Labor)
– Miles Davis y Kind of Blue. Ashley Fahn (Trayectos)
– Miles, la autobiografia. Miles Davis / Quincy Troupe (Alba)
– Música. Magda Güell, Lys Vilà (Barcanova)
– El lenguaje de la armonia. Lluís Vergés (Boileau)
– Si Beethoven pogués escoltar-me. Ramon Gener. ARA llibres.
– L’amor et farà immortal. Ramon Gener. ARA llibres.
– Para entender la música. Manuel Valls.
– Jazz en espanyol. Derivas hispanoamericanes. Julián Riesga. SGAE.
– Jazz en España. Antoni cortés Izquierdo. EdictOrália Música.
– La sinfonia de la libertad. Antoni Batista. Debate.
– Femení i singulars. Històries de dones i música. Victoria Palma. Huygens editorial
– Una historia natural del piano. De Mozart al jazz moderno. Stuart Isacoff. Ed. Turner.
– Musicofília. Relatos de música y cerebro. Oliver Sacks.
– Música. La historia visual definitiva.DK
– Música y cultura. Cristobal Halfter+3. Edelvives.
– Una historia de la música. Lucien Rebatet. Omega.
– Round About Tete. Pere Pons. Libros del Kuldrum.

Dia i hores:

Dimarts de 18:00 a 20:00 hores

30 hores lectives

Calendari:

febrer: 3, 10, 17 i 24
març: 3, 10, 17 i 24
abril: 7, 14, 21 i 28
maig: 5, 12 i 19

Idioma:

Català

Lloc:

Aulari CRTTT – Escola de Teixits
Plaça Indústria, sn
03860 Canet de Mar (Barcelona)

Professor Tutor:

Xavier Dotras Dotras

Tornar a assignatures Sènior

Per a més informació:

UNED Canet de Mar
Edifici Vil·la Flora
Gavarra, s/n
03860 Canet de Mar (Barcelona)
93 795 46 25
info@canet.uned.es