Select Page

De deesses a bruixes. La representació del cos de les dones a la història de l’art

“De deesses a bruixes. La representació del cos de les dones en la història de l’art” és una de las noves assignatures per el curs acadèmic 2023-2024 de la UNED Sènior Cornellà. Després de conèixer part del llegat que les dones artistes han deixat amb l’assignatura “Grans oblidades: dones artistes en la història de l’art”, la present assignatura vol reflexionar al voltant de la representació del cos femení al llarg dels segles. No només a partir de la representació física del cos, que veurem a partir del nu i el seu tractament en diferents cultures i períodes, sinó també a partir de la visibilització dels rols i estereotips que han estat lligats tradicionalment a la seva història.

El moviment de les Guerrilla Girls ja es va preguntar als anys 80 del segle passat “Do women have to be naked to get into Met museum?”. Partint d’aquesta idea, analitzarem algunes obres, des de la prehistòria i fins al segle XXI, que ens permetran reflexionar setmanalment sobre tota una sèrie de qüestions relacionades amb les representacions femenines construïdes, majoritàriament, sota un imaginari completament masculí. No es tracta d’una història del nu femení, però intentarem abordar la seva problemàtica des de l’antiguitat i fins als nostres dies i intentarem esbrinar per què l’art occidental l’ha tingut sempre tan present.

No són necessaris coneixements previs ni específics i està dirigit a totes aquelles persones interessades en conèixer una part, encara per descobrir, de la història de l’art.

PROGRAMA

1. “Do women have to be naked to get into Met museum?”: el moviment Guerrilla Girls, l’aportació de Linda Nochlin als estudis d’art i gènere i el feminisme de finals del segle XX com a punt de partida.

2. El culte a la deessa i el matriarcat prehistòric. Les imatges de les Venus de Hohle Fels, Willendorf o Laussel. La Venus de Gavà. Una mirada al cànon de bellesa femenina en les civilitzacions d’Egipte i Mesopotàmia.

3. El nu escultòric femení i la representació de les deesses de l’antiguitat. Roma i els cossos preparats pel matrimoni.

4. Els mites de l’antiguitat i la seva representació iconogràfica al llarg dels segles.

5. La irrupció del Cristianisme i la bellesa de Déu. Les representacions d’Eva i Maria. Santes titulars. Algunes iconografies marginals en l’escultura medieval. Màgia i bruixeria a finals de l’Edat Mitjana.

6. L’excusa de la Venus d’Urbino i el retorn del nu femení. La recuperació de l’antiguitat i el retrat femení més enllà de la Gioconda. Properzia de Rossi, escultora bolonyesa. Sofonisba Anguisola, pintora en la cort de Felip II.

7. Les dones de l’antic testament en la pintura del Barroc. Les santes retratades. Artemisia Gentileschi, més que una història personal.

8. Cossos i plaers violents en la iconografia barroca.

9. El segle XVIII, les acadèmies i l’educació artística de les dones. Maria Antonieta i la moda en el segle XVIII. Una altra mirada masculina: Goya, Murillo i les dones als balcons.

10. El món burgés del segle XIX: la irrupció de les dues esferes. Els àngels de la llar. El dolce far niente.

11. Més enllà de la llar. La doble moral victoriana. La femme fatal, les prostitutes. L’origen del món de Courbet. Pintors i muses al Montmartre d’entre segles.

12. Una revisió del nu femení a partir dels pintors i les pintores impressionistes. Una casa no és una llar. Voyeurisme i males interpretacions: de Degas a Picasso.

13. El segle XX: feminitat i feminisme. Petites passes i nous models estètics. Les autores com a protagonistes.

14. La masculinitat i la nuesa: de les escultures de l’Antiguitat passant pel David de Miquel Ángel o la representació del martiri de Sant Sebastià de Guido Reni i fins el canvi de rols: dones que pinten homes nus.

15. Sexe i gènere a debat. El segle XXI.

Bibliografia General

La bibliografia compartida en aquesta guia és bàsica per tenir una visió general dels continguts de l’assignatura. En cada bloc, al llarg del curs, es facilitarà bibliografia específica dels temes tractats.

ALFARO, V; RODRÍGUEZ, V.E. (ed). Desvelar modelos femeninos: valor y representación de la antigüedad. Málaga: Centro de Ediciones de la Diputación de Málaga, 2002.

BEGUIRISTAIN, M. T. “Arte y mujer en la cultura medieval y renacentista”, Asparkia: investigación feminista, nº 6, 1996, pp. 135- 146.

BORNAY, Erika. Mujeres de la bíblia en la pintura del Barroco. Madrid: Editorial Cátedra, 1998.

BORNAY, Erika. Las hijas de Lilith. Madrid: Editorial Cátedra, 2020.

BOCK, G, “La historia de las mujeres y la historia del género: Aspectos de un debate internacional”, Historia Social, nº 9, 1991, pp. 55-77. 

CAO, M; FERNÁNDEZ, A. (ed). Contar con el cuerpo: Construcciones de la identidad femenina. Madrid: Fundamentos, 2011.
CHADWICK, W. Mujeres, arte y sociedad. Barcelona: Destino, 1992 (1990).
DIEGO, E. de. La mujer y la pintura del XIX español. Madrid: Cátedra, 1987.
EISLER, R. El cáliz y la espada. De las diosas a los dioses: cultures pre-patriarcales. Madrid: Capitán Swing, 2021 (primera edició 1987).
HARRIS, ANN S.; NOCHLIN, L. Femmes peintres. 1500-1950. París: Editions des Femmes, 1981 (1976).
MASVIDAL, C. Modelando la figura humana: reflexiones en torno a las imágenes femenines de la antigüedad. Barcelona: Quaderns crema, 2005.

MAYAYO, P. Historias de mujeres, historias del arte, Cátedra, Madrid, 2003.

NOCHLIN, L. “Why Have There Been No Great Women Artists?” en Art News, enero de 1971, pp. 22-39 (reimpreso en Women, Art, and Power and Other Essays. Londres, Thames and Hudson, 1989, pp. 145-177).

NOCHLIN, L; VALVERDE, I. (ed). Situar en la Historia. Mujeres, arte y Sociedad. Madrid: Ediciones Akal, 2020.

PARKER, R.; POLLOCK, G. Maestras antigues. Mujeres, arte e ideologia. Madrid: Ediciones Akal, 2021.

RIAÑO, P.H. Las invisibles. ¿Por qué el Museo del Prado ignora a las mujeres? Madrid: Capitán Swing, 2020.

SERRANO, A. Mujeres en el arte: espejo y realidad. Barcelona: Plaza & Janés, 2000.

ZAMORA, M.J (ed). La mujer ante el espejo. Estudios corporales. Madrid: Abada Editores, 2013.

Hores lectives:

30 hores

Dies i hora:

Dimarts de 18:00 a 20:00 hores

Calendari:

Febrer: 13, 20, 27
Març: 5, 12, 19
Abril: 2, 9, 16, 23, 30
Maig: 7, 14, 21, 28

Lloc:

UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat

Idioma:

Català

Ponent:

Vanessa Martín Nicolás. Professora-tutora de la UNED Sènior de Cornellà de Llobregat

Inscripció:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

 

Tornar a oferta Sènior

Més informació al Centre:

UNED Cornellà de Llobregat
Centre Cultural Garcia Nieto
C/Mossèn Andreu, 15 3ª planta
08940 Cornellà de Llobregat
93 376 70 11
info@cornella.uned.es