Select Page

La fotografia va néixer durant la revolució industrial com un avenç tecnològic, en aquells moments envoltada de misteri i gairebé de màgia als ulls de la població general. Amb el temps va evolucionar a una forma d’expressió artística que avui dia inunda la nostra quotidianitat. Tota tècnica necessita un període de perfeccionament, i la fotografia el va tenir de les mans dels i les amants de la ciència emergent el segle XIX, la burgesia europea.

El feminisme també va necessitar una fase prèvia, d’un període fosc per les dones, algunes van aconseguir deixar constància de les seves reivindicacions, les protofeministes, van ser inspiració i motor de lluita per la primera onada del feminisme.

La historia de la fotografia i del feminisme s’han desenvolupat en paral·lel durant 200 anys, temps durant el qual la fotografia va documentar el moviment feminista i a més va suposar una possibilitat laboral per les primeres fotògrafes. La fotografia no es va considerar d’inici una activitat artística, com ho eren la pintura o l’escultura per exemple, i per tant no va ser vetada per les dones que van trobar en la fotografia una sortida professional.

En aquest curs veurem els antecedents del moviment feminista i de l’inici de la fotografia, així com a les protagonistes pioneres en la fotografia i en la primera onada del feminisme.

PROGRAMA
  • El perquè d’unir feminisme i fotografia. La construcció del model de dona a través de les imatges al llarg de la història. El poder de la imatge i del feminisme sobre les dones.
  • Protofeminisme, de la “Ciutat de les dones” (1405) de Christine Pizan, al “Discurs en defensa del talent de les dones” (1790) de Josefa Amar.
  • Invenció de la fotografia i la primera onada del feminisme, l’inici del paral·lelisme. Elizabeth Fullhame, Olympide de Gouges, Mary Wollstonecraft i Théroigne de Méricourt.
  • Primeres tècniques fotogràfiques (heliografia, daguerrotip i caliotip)
  • Fotògrafes burgeses: Anna Atkins, Mary Dillwyn, Lady Clementina Hawarden y Julia Margaret Cameron.
  • El paper de les dones en els primers estudis fotogràfics i les pioneres Frances Benjamin Johnston, Geneviève Élisabeth Francart i Anaïs Napoléon.
Bibliografía

JONES, M.A., Historia de Estados Unidos (1607-1992), Ed. Cátedra, Madrid, 1996.
HOBSBAWM, Eric, La era del Capital (1848-1875), Ed. Crítica, Barcelona, 2011.
HOBSBAWM, Eric, La era del Imperio (1875-1914), Ed. Crítica, Barcelona, 2001.
PALMER, R., COLTON, J., Historia Contemporánea, Akal Textos, Madrid, 1980.

Dia i hora:

Dijous: de 16:00 a 17:30hores

Hores lectives:

9 hores

Calendari:

setembre: 19 i 26
octubre: 3, 10, 17 i 24

Idioma:

Castellà

Modalitat virtual

Servei tècnic virtual: 93 606 56 92

Ponent:

Eli Pedrosa Tapias: Professora tutora de la UNED Sènior

Inscripcions:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a activitats i cursos

Per a més informació al centre:

UNED Barcelona
Avinguda Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
activitats@barcelona.uned.es