Select Page

La “etapa heroica” del Futurismo italiano

En aquest curs us proposem aprofundir en la “etapa heroica” del Futurisme italià, entre 1909 i 1916, quan aquest moviment de les avantguardes artístiques de la primera meitat del segle XX va aconseguir la seva màxima difusió a nivell internacional.

Examinarem les estratègies que els protagonistes del Futurisme italià van utilitzar per a aconseguir aquest objectiu i convertir el seu “isme” en el primer moviment artístic de masses. Detallarem el context històric i els múltiples àmbits (literatura, pintura, escultura, arquitectura, fotografia, cinema, política, etc.) en els quals es va emmarcar la seva actuació. Finalment, ens centrarem en l’anàlisi i comparació de la producció plàstica d’alguns dels màxims exponents del Futurisme italià com Boccioni, Balla, Carrá i Severini.

PROGRAMA

1. El Futurisme italià com a moviment artístic de masses: context històric, característiques i estratègies de difusió.
2. Art-vida: àmbits d’actuació del Futurisme italià.
3. La realitat com a canvi: Boccioni i la durée de Bergson (pintura).
4. La realitat com a canvi: Boccioni i la durée de Bergson (escultura).
5. Art, ciència i tecnologia: Balla i la cronofotografía.
6. Del Futurisme al “retorn a l’ordre”: Carrá i Severini.

Bibliografia General

AA.VV., El Universo Futurista 1909-1936, catálogo de la exposición, Buenos Aires,
Proa, 2010.
AA.VV., Vanguardia italiana de entreguerras: futurismo y racionalismo, catálogo de la exposición, València, IVAM, 1990.
CALVESI, M., La Metafísica schiarita, da De Chirico a Carrà, da Morandi a Savinio, Milán, Feltrinelli, 1982 (ed. en castellano: Madrid, Visor, 1990).
COEN, E. et al., Futurismo 1909-1916, catálogo de la exposición, Barcelona, Museu Picasso, 1996.
DRUDI, M., FIORI, T., (eds.), Archivi del Futurismo, Roma, De Luca, 1986.
MARINETTI, F.T., Manifiestos y textos futuristas, Barcelona, ed. del Cotal, 1978.
MAS, R. (ed.), Dossier Marinetti; preàmbul, introducció i selecció, Barcelona, ed. P.P.U., 1994.
TISDALL, C., BOZZOLLA, A., Futurism, London, Thames and Hudson, 1977.

Al llarg del curs es proporcionaran ulteriors recursos específics.

Idioma:

Castellà

Modalitat virtual

Servei tècnic virtual: 93 606 56 92

Hores lectives:

9 hores

Dia i hora:

Dimecres de 16:00 a 17:30 hores

Calendari:

Setembre: 20 i 27

Octubre: 4, 11, 18 i 25

Ponent:

Michela Rosso. Llicenciada en Conservació dels Béns Culturals por la Universitá degli Studi di Udine (Itàlia) i Doctora en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona amb una Tesi titulada “Joaquín Torres-García y el Universalismo Constructivo: el sentido primordial del arte”, dirigida per la Dra. Lourdes Cirlot. Des de 2010 treballa com professora Associada del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona. La seva activitat com a docent, investigadora i divulgadora se centra principalment en les avantguardes artístiques de la primera meitat del segle XX.

Inscripció:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada

 

Tornar a oferta virtual

Més informació al Centre:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona
93 396 80 59
activitats@barcelona.uned.es