Select Page

Vanguardias rusas: Rayonismo, Suprematismo y Constructivismo

La influència que l’art modern europeu va estar exercint a Rússia ja des de les últimes dècades del segle XIX va portar, després de la revolta de 1905, a una ràpida assimilació i adaptació al context cultural rus de les innovacions plantejades pels diferents moviments de les avantguardes europees de principis del segle XX. A partir d’aquest moment van anar apareixent els principals “ismes” de l’Avantguarda russa (primer, el Raionisme, fundat per Larionov i Goncharova, seguit pel Suprematisme de Malevich i el Constructivisme, liderat per Tatlin), que van establir prolífiques relacions d’intercanvi amb les avantguardes europees. Si la revolució de 1917 va brindar als avantguardistes russos l’oportunitat de participar en el procés de creació d’una nova societat i un nou art, la progressiva imposició de l’estètica del realisme socialista per part de l’estalinisme marcaria el declivi de l’avantguarda a Rússia.

PROGRAMA

1) Context històric, social i artístic de Rússia entre finals del segle XIX i principis del segle XX.
2) Raionisme.
3) Suprematisme.
4) Constructivisme.
5) “Amazones” de les avantguardes russes
6) Art i revolució

Bibliografia General

AA.VV., Dada y Constructivismo, catálogo de la exposición, Madrid, MNCARS, Ministerio de Cultura, 1989.
AA.VV., La vanguardia rusa, 1905-1925 en las colecciones de los museos rusos, catálogo de la exposición, Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Museu Picasso, Electa, 1994.
AA.VV., Vanguardias rusas, catálogo de la exposición, Madrid, Fundación Colección Thyssen-Bornemisza, 2006.
AA.VV., Amazonas de la vanguardia: Alexandra Exter, Natalia Goncharova, Liubov Popova, Olga Rozanova, Varvara Stepanova y Nadezhda Udaltsova, Bilbao, Guggenheim, 2000.
LODDER, C., El Constructivismo ruso, Madrid, Alianza, 1988 (1983).
SCHEIJEN, S., Los vanguardistas: La Revolución rusa en el arte, 1917-1935, Madrid, Akal, 2023 (2019).

Idioma:

Castellà

Modalitat virtual

Servei tècnic virtual: 93 606 56 92

Hores lectives:

9 hores

Dia i hora:

Dimecres de 18:00 a 19:30 hores

Calendari:

Febrer: 14, 21 i 28

Març: 6, 13 i 20

Ponent:

Michela Rosso. Llicenciada en Conservació dels Béns Culturals per la Universitá degli Studi di Udine (Itàlia) i Doctora en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona amb una Tesi titulada “Joaquín Torres-García y el Universalismo Constructivo: el sentido primordial del arte”, dirigida per la Dra. Lourdes Cirlot. Des de 2010 treballa com professora Associada del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona. La seva activitat com a docent, investigadora i divulgadora se centra principalment en les avantguardes artístiques de la primera meitat del segle XX.

Inscripció:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada

 

Tornar a oferta de cursos

Més informació al Centre:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona
93 396 80 59
activitats@barcelona.uned.es